ROLECE: INSCRIPCIÓ OBLIGATÒRIA SENSE EXCEPCIONS

Publicada nota informativa de la Junta Consultiva de Contractació Pública de l’Estat sobre els efectes de la recomanació de 24 de setembre de 2018 de la junta consultiva de contractació pública de l’estat als òrgans de contractació, en relació amb l’aplicació del requisit d’inscripció al ROLECE de l’article 159 de la llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del Sector Públic.
En la recomanació de 24 de setembre de 2018 als òrgans de contractació en relació amb l’aplicació del requisit d’inscripció al Registre Oficial de Licitadores i Empreses Classificades del Sector Públic (ROLECE) de l’article 159 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, la Junta Consultiva de Contractació Pública de l’Estat, declarava l’existència d’una circumstància que afectava la concurrència als contractes públics, aspecte que, per aplicació de l’article 159.4 a) de la LCSP, permetia no aplicar l’exigència d’inscripció al ROLECE per accedir al procediment obert simplificat.
No obstant això, al punt tercer advertia que no es podia acceptar que aquesta situació conjuntural es convertís en permanent i, en conseqüència, en el moment en què aquesta Junta Consultiva de Contractació Pública de l’Estat tingués coneixement que aquesta situació provisional que afecta el funcionament del ROLECE hagués quedat solucionada oportunament, donaria trasllat a les entitats del sector públic amb la deguda publicitat als efectes del compliment del requisit d’inscripció en les condicions establertes per la llei.
En aquest sentit, la Llei 22/2021, de 28 de desembre, de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2022, en la seva Disposició final vint-i-novena, ha modificat la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic , per la qual es transposen a l’ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/ UE, de 26 de febrer de 2014, amb efectes des de l’entrada en vigor d’aquesta i amb vigència indefinida.
D’aquesta manera, encara que la situació del ROLECE ha millorat sensiblement, de conformitat amb aquesta nova redacció de l’article 159.4 de la LCSP, l’exigència d’inscripció al Registre Oficial de Licitadors i Empreses Classificades del Sector Públic o, quan escaigui, al Registre Oficial de la comunitat autònoma corresponent, s’entén també complerta mitjançant l’acreditació d’haver presentat sol·licitud d’inscripció en el corresponent registre juntament amb la documentació preceptiva per a això, sempre que aquesta sol·licitud sigui de data anterior a la data final de presentació de les ofertes. Aquesta acreditació es produirà mitjançant l’aportació de l’acusament de recepció del registre corresponent i d’una declaració responsable d’haver aportat la documentació preceptiva i de no haver rebut requeriment d’esmena.
En conclusió, com a conseqüència d’aquesta modificació normativa, la Recomanació de 24 de setembre de 2018, de la Junta Consultiva de Contractació Pública de l’Estat, als òrgans de contractació en relació amb l’aplicació del requisit d’inscripció al ROLECE de l’article 159 de la Llei 9/2018 de 8 de novembre de contractes del sector públic queda obsoleta i per tant sense efecte, atès que es refereix a un marc normatiu derogat.

Faura-Casas