NORMES DE CONSOLIDACIÓ DEL SECTOR PÚBLIC LOCAL

El passat 3 d’agost es va publicar al BOE l’ordre HAC/836/2021 de 9 de juliol, per la qual s’aproven les normes per la formulació de comptes anuals consolidats en l’àmbit del sector públic local, just vuit anys després de la publicació de les normes de consolidació en l’àmbit del sector públic estatal, les quals havien estat concebudes com un pla marc per totes les administracions públiques.


El motiu d’aquest retard en l’adaptació de les normes al sector local s’ha de buscar en la manca d’obligació de consolidació durant aquest període, fins que la Llei 3/2017 de Pressupostos va modificar la Llei reguladora d’Hisendes Locals, modificant el contingut del compte general, amb la inclusió dels estats consolidats.


Abans d’entrar en el contingut de les normes de consolidació aprovades cal parar atenció a les disposicions addicionals, transitòries i finals de la pròpia norma, en especial:


• Entrada en vigor. S’estableix l’1 de gener de 2022, i per tant els primers comptes consolidats seran els de l’exercici 2022.


• S’estableix expressament la no aplicació de forma retroactiva d’aquestes normes, entrant en vigor, en el cas del sector públic estatal, l’exercici que s’iniciï a partir de l’1 de gener de 2022, si bé per aquelles entitats que haguessin presentat comptes consolidades amb anterioritat a l’entrada en vigor de la norma es mantindran els càlculs realitzats amb anterioritat.


• Els grups en què la capçalera sigui una EPE sotmesa a normativa comptable mercantil s’aplicaran les normes de consolidació establerta per les empreses, en particular el Reial Decret 1159/2010, de 17 de setembre.


Les normes que s’han aprovat no divergeixen significativament de les normes de consolidació aplicables al sector privat aprovades pel Reial Decret 1159/2010, i de les normes de consolidació establertes per a l’administració general de l’estat a l’ordre HAP/1489/2013, havent-se establert aquestes com a normativa supletòria per aquelles operacions no previstes.


Així, l’estructura de les normes de consolidació del Sector Públic Local segueix l’estructura de la norma de consolidació del 2013, i similar a les normes del Sector Privat, amb un primer capítol de Normes generals, en què destaca la definició de grup, les entitats que conformen el perímetre de consolidació i les regles per la determinació de l’existència de control a aplicar a les entitats del sector públic, així com les excepcions a l’obligació de consolidar. El segon i tercer capítol estan dedicats a les normes aplicables en el mètode d’Integració global, i al mètode d’integració proporcional i posada en equivalència respectivament. Finalment, el quart capítol es dedica als Comptes anuals consolidats establint els documents que els integren, les normes per a la seva elaboració i els continguts mínims que s’han de reportar.


Les situacions de domini, per les característiques específiques de les entitats públiques, seran un punt a considerar en el moment d’establir el perímetre de consolidació amb punts que tenen un tractament diferent al sector privat i dels que destaquem:


• Per analitzar la presumpció d’existència de control la norma estableix que cal existir almenys una “condició de poder” i una de “patrimoni net”, és a dir, tant de les condicions que evidencien la capacitat d’establir les polítiques financeres i de l’activitat, com de la potestat d’obtenir els beneficis patrimonials de l’entitat, ja sigui per la capacitat de dissoldre l’entitat o d’accés a la distribució d’actius.


• Els consorcis i fundacions adscrites a una entitat local es presumirà que són dependents d’aquesta.


Pel que fa a les dispenses establertes a l’obligació de presentar comptes consolidats cal destacar els següents punts:


• No existirà obligació quan estant sotmesa als principis comptables públics sigui a la seva vegada depenent d’una entitat sotmesa als mateixos principis comptables i presenti comptes consolidats. D’acord amb això, aquesta dispensa no es d’aplicació per a subgrups en què l’entitat obligada apliqui normativa mercantil, tant si és una societat mercantil com una EPE.


• Una entitat pública estarà dispensada de consolidar quan ninguna de les entitats dependents, de forma individual o conjunta, tingui un interès significatiu en el Patrimoni, la Situació financera, i dels resultats del grup.

Autor: Enric Ripoll Ros

Faura-Casas

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

A %d bloguers els agrada això: