CONTACTAR AMB L’AJUNTAMENT VIA WHATSAPP

Més d’un ajuntament català ja està fent servir el WhatsApp com a canal de comunicació amb la ciutadania, ja sigui com eina de col·laboració ciutadana o com interlocució amb els sistemes d’informació municipal. Aquesta és una eina gratuïta que ens dóna avui la innovació tecnològica i que resulta realment útil si és ben utilitzada.
.
.
El WhatsApp com eina de col·laboració ciutadana o d’assessorament
.
L’Ajuntament de Santpedor va veure molt clar el potencial que li oferia WhatsApp com eina de col·laboració ciutadana que permetés que la ciutadania fes denúncies a la policia, facilitant d’aquesta manera les seves intervencions. El projecte, que es va batejar amb el nom de “Somatent 3.0”, permet que els ciutadans hi facin arribar avisos sobre actes incívics, denúncies, infraccions o fets delictius dels que siguin testimonis.
De fet, aquesta és una iniciativa molt semblant a la ja utilitzada a Alcarràs on va néixer, gràcies a les xarxes socials, un moviment per fer front a les necessitats dels ciutadans per evitar robatoris a les seves propietats.
Altres Policies Locals que fan servir aquesta eina són el de Castellar del Vallès o Cadaqués, a qui es poden fer arribar avisos sobre incidències de trànsit i a la via pública, actes incívics, infraccions o fets delictius.
.
La Policia Local de Cambrils també utilitza el WhatsApp en aquest cas per a comunicar-se amb representants veïnals, empresaris, responsables d’establiments turístics o comerços entre altres.
El WhatsApp no deixa de ser un mitjà que està disponible per tots aquells que tinguin la visió d’interactuar amb el ciutadà d’una forma no escrita fins ara, cosa que ho fa atractiu i més encara quan se’n veu l’efectivitat. Es tracta de tenir la idea i aplicar-la, com es va fer en el projecte Assexorem, que ja han activat Ajuntaments com el de la Seu d’Urgell entre altres. Aquest projecte permet assessorar a través d’una educadora i de forma confidencial a joves en matèria de sexualitat i conductes de risc.
.
El WhatsApp com substitut del servei d’atenció municipal
En aquest cas ja cal desenvolupar un sistema més complex. El que es busca és que el ciutadà pugui comunicar-se amb els serveis d’informació municipal, amb la qual cosa la missatgeria instantània substitueix la trucada telefònica i guanya en agilitat.
Potser l’exemple més destacable en aquest sentit ha estat el cas de l’Ajuntament de Mataró, que ha tret el màxim rendiment a les possibilitats que ofereix WhatsApp. Ells han desenvolupat un sistema pioner amb l’ajuda del parc tecnològic Tecnocampus -que vincula formació, empreses i administració-, el qual en aquet cas ha dut a terme una transferència de tecnologia entre universitat i empresa.
Aquest sistema no deixa de ser un substitut de les habituals trucades al 010, el servei d’atenció municipal, i està pensat sobretot en les noves formes de comunicació que té actualment el jovent, que és més per missatgeria que per telèfon. El WhatsApp de l’Ajuntament està operatiu en el mateix horari que la plataforma telefònica 010 des d’on s’atenen les peticions.
El nou canal d’atenció ciutadana permet sol·licitar continguts genèrics i personalitzats a l’Ajuntament. Per exemple: permet fer alguns tràmits com demanar un volant de padró; la targeta de la deixalleria; recollida de mobles i trastos vells; cita prèvia amb l’Oficina d’Atenció Ciutadana; rebre un plànol amb la ubicació del dipòsit de vehicles en cas que la grua s’hagi emportat un vehicle mal estacionat. També permet demanar temes concrets sobre campanyes en curs a través d’un sistema de respostes automàtiques enviant una paraula clau. Una altra possibilitat és la de comunicar incidències, adjuntant fotografies, vídeos o imatges geolocalitzades.
Segons dades del mateix Ajuntament de Mataró, al 2013 un 41% dels WhatsApp enviats demanen informació general, un 31% informació municipal, un 28% queixes i incidències i no arriba a un 1% la gestió de tràmits. En quant a les queixes rebudes un 32,5% són sobre residus i neteja viària, seguit de jardineria, planificació de manteniment, obres de manteniment, senyalització de trànsit, salut pública i vehicles abandonats.
Altres Ajuntaments que ha implementat des d’aquest estiu el WhatsApp com ampliació del 010 han estat el de Manresa i Cubelles. Aquest últim ara pot donar informació automatitzada associada a paraules clau 24 hores al dia 7 dies a la setmana. Igualment en horari d’atenció al públic es poden formular altre tipus de peticions que fins ara es realitzaven amb una trucada telefònica. Segons fonts del mateix Ajuntament en tan sols dos mesos ja hi ha hagut 842 peticions d’informació, 484 canalitzades via paraules clau de forma immediata, i 358 que han estat resoltes de manera ràpida per part dels serveis pertinents de l’Ajuntament.
.
Compte però amb la Llei de Protecció de Dades
Les noves tecnologies ens permeten infinitat d’aplicacions, però cal tenir sempre present el tema de protecció de dades per no incórrer amb problemes, ja que avui dia és perfectament utilitzable qualsevol mitjà de “prova tecnològica” en un procediment judicial.
De fet, ja hi ha hagut les primeres incidències a nivell de mal ús del WhatsApp i s’ha obert expedient a algun policia local per comentaris poc adients i vexatoris cap a persones. Per tant, màxima prudència si volem fer del Whatsapp un canal oficial de comunicació de l’Ajuntament i tenir present d’implementar les mesures de seguretat oportunes per al compliment de la normativa legal vigent en matèria de protecció de dades.
.
.
.
.
.
.
.
.