PERSPECTIVA DE GÈNERE EN ELS CONTRACTES PÚBLICS

És clau per garantir la perspectiva de gènere en la contractació pública, que des dels poders públics de Catalunya es vetlli per aplicar en totes les etapes del procediment de contractació, els canvis necessaris per evitar perpetuar desigualtats que afectin el col·lectiu femení.
Per aconseguir aquest objectiu, l’any 2018 mitjançant l’Acord del Govern de 12 de setembre d’aquell mateix any, s’aprovà la Guia per a la incorporació de la perspectiva de gènere en els contractes públics que aplicava directament a l’Administració de la Generalitat de Catalunya i el sector públic que en depèn. Arran d’aquesta iniciativa s’obtenia la inclusió de clàusules d’igualtat als contractes del sector públics, que permetia, entre altres progressos, eliminar les desigualtats estructurals entre homes i dones en el mercat laboral i erradicar possibles discriminacions o desigualtats per raó de sexe.
Des de l’any 2018 fins a l’actualitat, ha existit una evolució legislativa en matèria d’igualtat de gènere que ha generat la necessitat de crear normatives com el Reial decret llei 6/2019, d’1 de març, de mesures urgents per garantia de la igualtat de tracte i d’oportunitats entre homes i dones en el treball i l’ocupació, el Reial decret 901/2020, de 13 d’octubre, pel qual es regulen els plans d’igualtat i el seu registre i es modifica el Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre el registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball, el Reial decret 902/2020, de 13 d’octubre, d’igualtat retributiva entre dones i homes, la Llei 17/2020, del 22 de desembre, de modificació de la Llei 5/2008, del dret de les dones a erradicar la violència masclista i, per últim, la Llei 19/2020, del 30 de desembre, d’igualtat de tracte i no-discriminació.
Per tots aquests canvis normatius i socials, el Govern en data 20 de setembre de 2022 acorda actualitzar la Guia per a la incorporació de la perspectiva de gènere en els contractes públics i, a més a més, la seva revisió regular i actualització sempre que sigui necessari.
Amb tot el que acabem de veure, es denota que existeix voluntat per garantir que en tot moment s’abordaran als requeriments en matèria d’igualtat de gènere que es puguin donar en contractes del sector públic.
De l’actualització de la Guia que va tenir lloc el passat 20 de setembre, destaquem les següents novetats:
– S’imposa per part de les empreses adjudicatàries l’obligació de disposar de procediments i/o protocols referents a l’abordatge de l’assetjament sexual i l’assetjament per raó de sexe en l’àmbit laboral, el deure d’elaborar i aplicar un Pla d’igualtat, si el supòsit ho requereix, i l’obligació de comunicar una situació de risc o fonamentada de violència masclista.
– Es determina que es poden aplicar clàusules socialment responsables com a criteris d’adjudicació, sempre que estiguin vinculades a l’objecte del contracte i han de ser específicament i objectivament quantificable, a part de justificades en l’informe justificatiu.
– Es motiva al responsable del contracte perquè estableixi mesures de control addicional per verificar el compliment de les clàusules amb perspectiva de gènere. Aquestes mesures de control es podran executar de manera interna, o fins i tot mitjançant auditories i/o inspeccions. Els plecs també podran preveure un control extern per part de l’Institut Català de les Dones, que avaluaria l’existència de no discriminació entre homes i dones i, la perspectiva de gènere.

Faura-Casas
Per a més informació o per contactar amb Faura-Casas
