LA IMPORTÀNCIA DE LA INCLUSIVITAT EN ELS PARCS INFANTILS

A Espanya, segons les últimes dades 2020 de l’INE (Institut Nacional d’Estadística), hi ha 3.8 milions de persones amb algun tipus de discapacitat física o psíquica, el que representa el 8,5% de la població. D’aquesta població, al voltant de 140.000 nens i nenes menors de 15 anys són discapacitats. I si traiem la dada percentual sobre la població infantil, amb els menors de 15 anys, obtenim que, aproximadament, el 1,8% dels nens i nenes espanyols pateix algun tipus de discapacitat.

No són xifres molt elevades, és cert. No obstant això, tampoc són nombres menyspreables i, el que és més important, no són els únics en què ens hem de fixar si parlem de inclusivitat. Perquè, què significa realment el concepte de inclusivitat o què és el que entenem quan parlem d’ella? És un terme que comprèn tan sols als menors que pateixen alguna discapacitat o abasta molt més? Com s’ha d’interpretar aquestes xifres al sector de l’oci infantil i de el disseny d’espais lúdics per als nens?

Què entenem per parcs infantils inclusius?

La RAE assenyala que inclusivitat és allò “que inclou o té virtut i capacitat per a incloure”. Per tant, amb una definició tan àmplia, hauríem de comprendre que els parcs infantils inclusius han de ser dissenyats per al seu ús pel major rang possible de nens i nenes, independentment de la seva capacitat. És a dir, no només implica tenir en compte dins del concepte inclusiu a menors de 15 anys que pateixin alguna discapacitat, sinó contemplar que dins d’un ventall tan ampli de població es comprenen molts altres factors: edats, capacitat física, intel·lectual, mida, rang d’activitats, etcètera.

Quan parlem de inclusivitat no només hem de tenir en compte a persones amb algun tipus de discapacitat. Podríem dir que els parcs infantils inclusius són espais accessibles que ofereixen la possibilitat d’interactuar amb elements en els que el joc sigui possible per al major nombre de nens i nenes. O el que és el mateix, àrees de joc a què tinguin accés adaptat, orientades a menors de diferents edats i amb diferents capacitats, tant físiques com intel·lectuals i on es fomenti el joc i l’experimentació sensorial, física i social en un mateix entorn de joc, sense diferències.

Quan anem a dissenyar un parc infantil hem de tenir en compte les següents característiques:

• Accessibilitat, tant a l’exterior com a l’interior de l’àrea de joc, creant un espai en què qualsevol nen o adult en cadira de rodes o mobilitat reduïda pugui desenvolupar-se d’una manera autònoma.
• Elements de joc variats, que fomentin el desenvolupament físic, sensorial i social dels nens, perquè tothom pugui participar i jugar en funció de les seves capacitats.
• Nivells de joc, que permetin que nens amb diferents capacitats comparteixin un mateix espai de joc a el mateix temps.
• Auto transferència, perquè els usuaris en cadira de rodes puguin transferir-se a un element de joc i utilitzar-lo de la mateixa manera que la resta dels nens.
• Agrupar experiències sensorials i lúdiques, que animin els nens a compartir beneficis físics, cognitius, emocionals i socials amb altres nens fora del seu cercle habitual.
• Superfície contínua, tant consolidada com solta, que permeti l’accessibilitat entre els jocs amb un ample suficient per a cadires de rodes.
• Joc principal, comprovar que el joc principal, el més important sigui un joc inclusiu. No serveix de res que hi hagi elements de joc inclusius, si el més emblemàtic no ho és.
• Plataformes elevades, que siguin un desafiament i al seu torn un premi a l’arribar a dalt.

El disseny de zones de joc infantils es troba en un moment en què prima la inclusivitat per sobre d’altres aspectes. Es segueixen criteris d’accessibilitat universal i de disseny per a tots, en els quals naturalitat i autonomia són molt importants i es tenen en compte a l’hora de pensar tant en l’espai físic que ocupa el parc com en els elements de joc i el mobiliari que el componen.

Per què han d’existir parcs infantils inclusius?

En primer lloc, perquè hi ha una obligació legal. Acollint-nos al sistema legal vigent, no es pot discriminar les persones per motius de discapacitat. Així ho dicten aquestes dues lleis:

• Reial Decret Legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei General de Drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social.

• Ordre VIV / 561/2010, d’1 de febrer, per la qual es desenvolupa el Document Tècnic de Condicions Bàsiques d’Accessibilitat i no discriminació per a l’accés i utilització dels espais públics urbanitzats.

No obstant això, hi ha una raó de més pes: l’ètica. L’argument més humà i el que hauria de primar bàsicament és que jugar és un dret universal de tots els nens i nenes. Per això cal dissenyar parcs infanti els inclusius que s’adaptin als més petits tenint en compte les diferències que hi pot haver en relació a la seva edat i al seu capacitat física o intel·lectual.

Com han de ser els parcs infantils inclusius?


Tenint en compte aquest concepte ampli de inclusivitat i extrapolant-lo a el món de el disseny de parcs per a nens i nenes, hi ha diversos aspectes que hem de valorar abans de valorar un projecte inclusiu. Un dels principals és la ubicació. Dissenyar i construir un parc infantil en una zona ben situada i a la qual es pugui arribar fàcilment i mitjançant diferents formes és vital.

De fet, relacionem aquesta idea de bona ubicació amb accessibilitat, al dissenyar parcs infantils inclusius hem de ser conscients que hi ha certes obligacions que hem de complir. Per exemple, els espais han de disposar de al menys una entrada accessible exterior, senyalitzada, amb un camí de vianants que porti a aquesta entrada i que estigui a prop d’aparcaments PMR (persones amb mobilitat reduïda). Al seu torn, l’espai ha de comptar amb una entrada adaptada per a cadires de rodes, sense desnivells, que sigui fàcilment visible i que disposi d’una entrada amb un mínim de 80 centímetres d’ample.

També cal valorar que siguin espais totalment segurs i per això el parc en qüestió ha de complir unes condicions tècniques. Per exemple, els paviments han de ser antilliscants i encoixinats, i recomanem que siguin espais en què es faciliti el control i el contacte visual per part d’acompanyants i cuidadors, sense punts cecs. S’ha de sospesar la meteorologia, oferint alternatives per a les diferents condicions climatològiques que puguin afectar a les diverses estacions de l’any (zones cobertes per la pluja, espais amb ombra per protegir nens i adults de el sol, etcètera).

Moment delicat per a la indústria dels jocs infantils


Si ja de per si és un repte ardu i difícil dissenyar i executar parcs infantils inclusius causa de la burocràcia, les regulacions i processos molt llargs entre el projecte i l’execució … Si a aquestes dificultats, li sumem el difícil context actual, en què la COVID-19 i les seves restriccions estan d’allò més presents, la situació de el sector és crítica.
Segons càlculs de diferents associacions, entre el 40 i el 50% de les empreses que es dedicaven a l’oci infantil han fet fallida amb la pandèmia. Més o menys, uns 1.500 negocis, per ser concrets. Aquesta crisi es tradueix en la destrucció d’entorn de 6.000 llocs de treball i al voltant de 2.200 autònoms s’han vist obligats a donar-se de baixa. Dades catastròfics per a una indústria en la qual la competitivitat ja era alta abans de la COVID-19 i que ara es intensificat encara més.

Els espais infantils es van tancar a tot Espanya al març i des de llavors, en funció de les diferents regulacions autonòmiques, s’han anat obrint més o menys i amb moltes limitacions d’ús.

Estem en un moment de canvi, en el que hem d’oferir solucions que posin més èmfasi en el disseny de parcs infantils inclusius que abastin i que, a més, tinguin en compte les seqüeles de la pandèmia i les noves realitats socials.

A iPlay Urban Design som experts dissenyant jocs inclusius per a tots els nens i nenes. Els elements de la nostra sèrie de jocs inclusius han estat especialment dissenyats per permetre la integració dels nens i nenes en un parc infantil. No són exclusivament jocs adaptats, són jocs inclusius que permeten que tots els nens i les nenes, independentment de la seva capacitat, comparteixin el mateix espai.

Perquè, com assenyalava anteriorment, jugar és un dret universal de tots els nens i nenes. I a iPlay no ens cansarem de defensar-lo.



Montserrat Viñas i Aliau

General Manager en iPlay Urban Design, S.L.

Per a més informació:

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

A %d bloguers els agrada això: