El gran desafiament dels projectes RIS3 (Estratègia de Recerca i Innovació per a l’Especialització Intel·ligent) es troba en com organitzar la participació i governança dels seus actors: empreses privades, governs públics, instituts de coneixement i societat civil.

Tots quatre actors, que integren el que anomenem quàdruple hèlix, són imprescindibles per garantir el desenvolupament socioeconòmic integral de les regions.

La dinamització i implicació de la quàdruple hèlix en la construcció i desenvolupament de l’Estratègia RIS3 suposa passar de pensar en interessos propis a pensar en com aconseguir satisfer necessitats comunes, econòmiques i socials, i fer-ho de forma col.laborativa.

La Comissió Europea promou un procés específic per a la primera etapa d’identificació d’agents i disseny d’iniciatives participatives de l’Estratègia RIS3 que  es coneix com “Procés de Descobriment Emprenedor” (entrepreneurial process of discovery).

Una vegada acabada la fase de descobriment (EPD), i després de dissenyada l’estratègia amb la presència dels actors de la quàdruple hèlix, la majoria dels esforços de governança passen a centrar-se en el manteniment de l’energia positiva de col·laboració de tots els actors involucrats.

És important ressaltar que el RIS3, tant en les seves fases de construcció com operatives, ha de ser un procés obert en què nous participants poden tenir la seva part en la formació i el funcionament de l’estratègia i en què es poden donar noves relacions estratègiques entre els actors.

El procés de governança de múltiples actors és un procés caracteritzat per:

1. La recerca dels actors que estaran disposats a col.laborar en la implementació de l’estratègia, tenint en compte que se’n podran incorporar de nous. El nivell de compromís és necessariament alt ja que les iniciatives RIS3 requereixen co-finançament.
2. La promoció activa de l’intercanvi d’informació entre totes les parts interessades amb la finalitat de poder treballar sota una perspectiva i un mapa de referència compartits.
3. L’avaluació col·lectiva de la informació monitoritzada de manera que condueixi a l’aprenentatge col·laboratiu.
4. La definició d’una estratègia comuna que derivi en l’establiment dels principals objectius i línies de treball, i en l’assignació dels recursos necessaris.
5. La definició dels projectes i programes transversals a executar per tal d’assolir els objectius de l’estratègia. La caracterització específica de les actuacions per assegurar-ne el calendari i l’èxit.
6. La definició d’objectius i indicadors d’impacte, resultat i actuació per a cada projecte i programa.
7. La definició del model econòmic i de l’esquema de finançament.
8. La definició de les necessitats de governança i la instauració d’una governança formal amb els canals adequats d’interacció i comunicació.
9. El seguiment dels indicadors i l’impacte econòmic i social de la iniciativa, juntament amb la presa de les mesures correctores necessàries i redefinició de parts del programa si és necessari.

La governança formal d’una iniciativa RIS3 es pot configurar en tres nivells:

1. Grup de Lideratge amb institucions i persones clau per al desenvolupament de les actuacions
2. Òrgan de participació àmplia dels agents implicats en les actuacions o dels que en són beneficiaris
3. Unitat de gestió i execució a nivell tècnic del conjunt de la iniciativa i de cadascun dels projectes que la conformen

Juna Albert -Ajuntament Impulsa. Juna Albert
Física i fundadora de Inno+

:
Posem al vostre abast un canal de consultes per demanar, als diferents col·laboradors
d’Ajuntament Impulsa, més informació sobre la temàtica d’aquest apartat

consulta Ajuntament Impulsa

Anuncis