E-ADMINISTRACIÓ AL NÚVOL,TOCANT DE PEUS A TERRA

.
La necessitat de racionalitzar la despesa en els pressupostos municipals ha estat una prioritat dels governs locals des de l’inici de la crisi que pràcticament s’ha convertit en una obsessió en els darrers dos anys. La bonança econòmica va animar a molts consistoris a assumir competències que no li eren pròpies simplement perquè se les podien permetre, oferint a la ciutadania tota mena de serveis i equipaments, sovint sobredimensionats.
En aquests darrers anys, el col·lapse del sector immobiliari, unit a la davallada dels ingressos impositius, la manca de subvencions i la impossibilitat de finançar-se en els mercats, ha precipitat a diversos consistoris cap a situacions insostenibles on les competències impròpies han arribat a representar, de vegades, fins al 30% de la despesa corrent.
La reforma de la Llei de Bases de Règim Local impulsada pel Govern espanyol, encara en fase de tramitació, ha incrementat encara més la pressió sobre les administracions locals, en establir que siguin les Diputacions les que assumeixin la prestació de serveis mínims dels municipis de menys de 20.000 habitants (un 93’6% dels municipis de Catalunya) sempre que no compleixin els nivells de qualitat mínims exigits. El Govern català i entitats com l’Associació Catalana de Municipis o la Federació de Municipis de Catalunya, per altra banda, defensen l’autonomia local en el marc de la Llei de Governs Locals de maig de 2012. Aquesta és una via que promou la cooperació entre municipis sota un model que contempla les especificitats del territori i no només els seus índexs de població.
La necessitat està empenyent el teixit municipal a anar enllà més de les polítiques d’austeritat i de control de la despesa -alleugerint, per exemple, moltes contractacions- i a entrar en una reestructuració estricta dels serveis a partir d’un anàlisi del cost/benefici. Caldrà doncs, aprofundir en les economies d’escala, evitar possibles duplicitats i entrar a compartir serveis des de la cooperació entre administracions.
.
La via de la mancomunació
La mancomunació de serveis, de fet, és un model que funciona des de fa molts anys a municipis petits que col·laboren per mantenir serveis i atendre a problemes comuns. Els Consells Comarcals ja ho han fet en la gestió de residus i els serveis socials, però és possible avançar en altres àmbits com la policia local, les agències de desenvolupament econòmic, la gestió d’ equipaments esportius i fins i tot en la gestió dels sistemes d’informació.
Des de l’administració local es detecta una gran necessitat d’obrir el debat per plantejar noves formes de gestió, una inquietud que Ajuntament Impulsa va traslladar a la Jornada Impulsa F2F per compartir idees i experiències d’èxit.
El passat 5 de març vam veure en aquest fòrum quins són els àmbits en els que la tecnologia té un alt impacte en termes d’eficàcia i pot comportar estalvis importants: apps per a una ciutadania cada cop més mòbil, subhastes electròniques, la millora de la gestió urbana i mediambiental mitjançant nous sistemes d’informació o bé els serveis als que es poden aplicar les tecnologies smart cities.
.
Modernitzant l’administració local
UPCnet es va sumar a aquest discurs compartint la seva visió de com és possible mancomunar serveis TIC al núvol en l’entorn de l’e-administració local amb solucions flexibles sota un model de pagament per ús.
En aquest sentit, Vilaix obre als municipis la possibilitat de modernitzar-se per oferir als ciutadans serveis que fins ara només es trobaven a l’abast dels consistoris amb més recursos. Un entorn adaptat i personalitzable que permet gestionar en línia els tràmits i serveis més comuns. Una administració més propera i que, a més, ofereix a tothom la possibilitat d’informar-se i de relacionar-se mitjançant una web municipal connectada a les xarxes socials. També aquestes tecnologies obren nous espais de comunicació i de col·laboració que fan molt més eficients les administracions locals. Des del portal Som Vilaix en què el personal municipal pot compartir recursos i informació fins a l’entorn comunica ‘t que permet una comunicació molt més eficient, integrada i econòmica basada en veu sobre IP.
Molts municipis ja han iniciat processos per compartir recursos, experiència i coneixement, per això Vilaix va un pas més enllà i obre una comunitat virtual que posa a disposició dels ajuntaments els tràmits en línia més comuns i permet que aquests en puguin aportar de nous en benefici de tot l’àmbit local.
Davant tants condicionants restrictius, el món de l’administració local observa amb viu interès aquelles propostes que li permetin articular models organitzatius més flexibles i eficients. Els serveis TIC al núvol formen part d’aquest conjunt de tecnologies lleugeres que, de ben segur, transformaran la manera d’entendre la gestió municipal de proximitat en el sí d’una societat digital.
.