L’ ELÈCTRIC CAR-SHARING, EL COMPROMÍS D’UNA MOBILITAT EFICIENT

El car-sharing o autos compartits, és un sistema de lloguer de vehicles per hores adreçat a ciutadans i turistes. Actualment està implantat a més de 600 ciutats a tot el món. Darrerament però, aquesta modalitat està adoptant l’ús de vehicles elèctrics, la qual cosa és molt interessant per la mobilitat sostenible de les ciutats.
La idea de propietat que tenim pel que fa a un vehicle es comença a esquerdar quan veiem iniciatives com aquestes. Cada cop és més qüestionable tenir un vehicle propi pels seus alts preus, per la seva ràpida devaluació, pel manteniment, pels problemes de places d’aparcament, pel caos circulatori i com no per les emissions contaminants. Comparant-ho amb la despesa, aquest sistema s’estima clarament rentable per totes aquelles persones que facin menys de 15.000 Km l’any .
Ciutats europees amb sistemes d’ elèctric car-sharing
Oslo al 2009 va ser la primera ciutat europea en implantar l’elèctric car-sharing, posant en funcionament el sistema Move About. El servei es va iniciar amb 13 vehicles i tres estacions i en poc més d’un any va aconseguir 1.000 usuaris i 80 vehicles en funcionament. Gràcies a l’èxit de la iniciativa d’Oslo, la companyia va decidir iniciar el servei també a la ciutat sueca de Goteborg i a algunes ciutats alemanyes.
A primers d’Octubre del 2011 París posava en funcionament la major aposta de lloguer de vehicles elèctrics que s’hagi conegut fins el moment. El projecte anomenat Autolib comptarà amb una flota de fins 5.000 vehicles per tot París l’any 2016 i amb una inversió de més de 230 milions d’euros. El vehicle que es pot llogar en aquest cas és el Bollore Bluecar, un vehicle elèctric de 250 Km d’autonomia dissenyat per Pininfarina. El lloguer d’aquests vehicles costa 10 euros per dia, 15 a la setmana i 144 a l’any.
Barcelona no es queda enrere
L’Ajuntament de Barcelona sap que el vehicle elèctric és una aposta de futur. Per això compta ja en la seva flota municipal amb 270 cotxes elèctrics, 37 vehicles híbrids i 10 motocicletes elèctriques. Actualment Barcelona compta amb 249 punts de recàrrega.
Pel que fa al sistema d’elèctric car-sharing tampoc es queda enrere i aquest mes de juny ja s’ha presentat com a novetat el sistema de lloguer de cotxes elèctrics per hores, seguint el mateix sistema que el bicing, però és la iniciativa privada qui s’encarrega de gestionar el servei, conjuntament amb la col·laboració d’Endesa i, també, de l’Ajuntament de Barcelona.
El cost d’utilitzar aquests serveis és de 7 euros l’hora o 100 euros anuals, més econòmic doncs que el model de París. De moment el servei s’ha iniciat amb un total de 18 vehicles que es poden llogar a l’aparcament que l’empresa SABA té a la plaça Catalunya, però si la iniciativa té una bona acceptació es preveu anar ampliant el servei amb més vehicles i noves estacions. Una de les properes estacions a obrir-se es podria situar a les rodalies del Camp Nou.
El Renault Twizy és el vehicle que s’ofereix per donar aquest servei. És un vehicle 100% elèctric de dimensions reduïdes, amb capacitat per a dues persones, una autonomia de 100 quilòmetres i una velocitat màxima de 50-70 km/h.
El servei de lloguer de vehicles elèctrics també s’orienta als turistes per això s’han contemplat tarifes especials per a aquest públic. Els visitants de la capital catalana podran llogar un vehicle per hores, sense necessitat de pagar la quota d’inscripció. En aquest cas les dues primeres hores costaran 21 euros, les tres següents 15 euros i la resta d’hores seran gratuïtes fins a un màxim de 12 hores d’ús del vehicle per dia. A més a més, els vehicles també estan equipats amb GPS per tal de poder guiar els visitants de la ciutat.
Així doncs, l’elèctric car-sharing és un nou model que ha vingut per quedar-se, un complement al mitjans de transport públics i una bona forma de conèixer els vehicles elèctrics.