AVANÇANT EN LA REPARACIÓ DEL MOBILIARI URBÀ I EL CIVISME

Els espais públics són llocs de convivència entre els ciutadans i cal tenir-los en bones condicions per poder-los compartir. Per això els ajuntaments destinen molts esforços i recursos als serveis de reparació i manteniment, i més en temps com els actuals on els pressupostos a vegades són escassos per comprar productes nous.
L’Ajuntament de Barcelona per exemple, ha convocat un concurs públic, amb una dotació de quasi 4 milions d’Euros, per tal de mantenir les estructures vials i els elements urbans els dos propers anys.
Segons el Director General de l’empresa lleidatana Alqui-envas, Vicenç Solé, la demanda de reparació i manteniment de contenidors, papereres, passarel·les, tanques, jocs infantils, bancs, etc. s’ha disparat gairebé un 40%. Una de les darreres actuacions que ha fet aquesta empresa ha estat la reparació de 550 contenidors a l’Ajuntament de Sant Sebastián de los Reyes. També ha vist incrementada la seva venda de mobiliari urbà, especialment bancs i tanques de contenidors, amb material reciclat per tal d’evitar aquestes despeses de manteniment.
Menor manteniment: mobiliari urbà amb material reciclat
Ajuntaments com els d’Artesa de Lleida, Vallfogona de Balaguer o fins i tot les pistes d’Esquí de Grau Roig han apostat per aquests nous materials comprant bancs que no requereixen manteniment i tenen unes garanties de més de 10 anys.
Altres Ajuntaments, com el de l’Hospitalet de Llobregat, han equipat amb aquest material, una àrea de descans per gossos (pipican). Aquest material, que és plàstic 100% reciclat i procedeix de la recollida selectiva de residus urbans –contenidor groc-, és ideal per aquest tipus d’aplicacions ja que no li afecten els orins dels gossos, no precisa manteniment, ja que no es podreix ni s’estella com la fusta, ni s’oxida com el metall. A més el color és en massa, per la qual cosa no necessita pintar-se dos cops a l’any com passa amb la fusta i el metall. Està clar doncs que és una bona opció per reduir les despeses municipals de manteniment i reparació.
El ciutadà també pot transmetre les incidències en el mobiliari urbà via mòbil o web
La ciutadania cada cop participa de forma més propera en el manteniment dels espais públics per tal que estigui en condicions. La feina de detecció de desperfectes i degradació del mobiliari urbà ja no correspon exclusivament a la brigada municipal sinó que les noves tecnologies a mà del ciutadà propicien que aquest també s’impliqui en aquesta labor.
Això es pot fer un cop més gràcies a les possibilitats de les noves tecnologies.
Una de les aplicacions de mòbil interessants que han sorgit en aquest àmbit és Repara, un servei ciutadà per avisar als ajuntaments dels desperfectes urbans. Amb Repara Ciudad. Els ciutadans poden reportar a través del mòbil o de la web, les incidències en la via pública, de forma que els ajuntaments puguin reaccionar de forma ràpida i focalitzar les incidències que afecten i preocupen als ciutadans: com incidències en papereres; contenidors; desperfectes en senyalització, semàfors; etc., i informar-los de les solucions adoptades.
Vidreres i Berga per exemple, són alguns dels ajuntaments que ja han posat al servei dels seus ciutadans aquest sistema, fent-los partícips d’aquesta iniciativa col·lectiva. Aviat també ho adoptarà Barcelona i Tramvia ATM.
En total Repara Ciudad ja ha rebut més de 4000 incidències a nivell mundial procedents de més de 300 municipis tant de Catalunya com de la resta del món.
Un altre projecte innovador que s’està gestant és el projecte liderat per ESADE en el marc del Competitivenes and Innovation Programme de la UE. Es tracta de Commons for Europe, un projecte innovador que promourà la recerca i el desenvolupament d’aplicacions mòbils i web que oferiran serveis públics útils per al ciutadà. Commons for Europe impulsarà el desenvolupament d’aplicacions que permetin, per exemple, avisar d’algun desperfecte als carrers del teu barri, entre moltes altres coses. El programa té com a objectiu proveir serveis innovadors als ciutadans i, mitjançant la col·laboració de 7 ciutats (Barcelona Hèlsinki, Berlín, Amsterdam, Manchester, U.K. -NESTA- i Roma), trobar solucions úniques a problemes comuns i reduir així els seus costos.
Apel·lar al civisme amb SMS
Malauradament el mobiliari urbà a part de patir un desgast temporal, pateix de moltes actituds incíviques i a vegades vandàliques per part d’alguns ciutadans. Molts ajuntaments apel·len al civisme mitjançant cartells i fins i tot a través de sancions econòmiques.
Altres com l’Ajuntament de Badalona han optat per fer ús del mòbil creant un servei “SMS pel Civisme”. Es tracta d’un nou canal de comunicació entre els ciutadans i la Guàrdia Urbana, a través del telèfon mòbil.
Davant d’una situació d’incompliment de l’ordenança de civisme (un propietari que no recull els excrements d’un animal, per exemple), els ciutadans poden enviar un SMS al número 215010 amb el text BDN + explicació de la situació.
És important indicar el lloc on s’estan produint els fets. Els agents de la Unitat de Civisme estan connectats permanentment en aquest servei, recullen les incidències i contacten amb la persona que ha realitzat l’avís per solucionar la situació.
Aquest nou canal de comunicació és totalment innovador a l’Estat espanyol, essent la ciutat de Badalona la primera en utilitzar-lo.