REGAR DE FORMA INTEL·LIGENT

Telegestió Reg

La telegestió permet, mitjançant plataformes tecnològiques via internet, controlar informàticament el reg de la vegetació dels parcs i grans zones verdes des de qualsevol lloc les 24 hores del dia. Els aparells instal·lats estan dissenyats per ser antivandàlics i suportar les inclemències del temps, cosa que també permetrà estalviar en els costos de manteniment.

Així doncs, a través de qualsevol dispositiu amb connexió a internet: ordinador, telèfon mòbil o tablet, es pot actuar desde qualsevol lloc i en temps real, sobre tota la xarxa de reg instal·lada en un municipi, una instal·lació esportiva, una urbanització, etc. Aquest sistema permet controlar els programadors sense necessitat de cablejar o fer-hi obres. A més, de manera presencial en l’espai verd, també es pot actuar sobre els programadors i els altres dispositius remots per via d’una consola o un imant.

A través d’uns sensors es mesura la temperatura, el vent i l’aigua. D’aquesta manera si el programador detecta que ha plogut no s’activarà o si fa massa vent tampoc per no malbaratar l’aigua regant un espai que no toca. Fins i tot aquest sistema Intel·ligent permet detectar possibles fuites incontrolades d’aigua. Per exemple: el reg es pot aturar automàticament per evitar glaçades durant una onada de fred. Aquesta gestió més eficient pot arribar a suposar estalvis de fins el 40 % del consum d’aigua, i el 80 % del cost de mà d’obra de manteniment.

.

Què s’està fent a nivell d’Ajuntaments?

Ja són uns quants els ajuntaments que han implementat aquests sistemes intel·ligents de telegestió del Reg. Un dels més destacats és Sabadell, on la telegestió ja supera el 90% dels parcs i jardins, fet que permet estalviar 120.000 metres cúbics d’aigua anuals i 90.000 euros en la factura municipal, l’equivalent a la despesa de 1.000 famílies. El sistema de telegestió del reg de Sabadell, controla 90 hectàrees d’espais verds, i consisteix en la presència de sensors que paren el reg en cas de pluja i en la programació horària centralitzada, que evita que els tècnics tinguin de desplaçar-se a cadascun dels punts per adaptar el reg a la climatologia. A Sabadell ja s’han provat sistemes de telegestió del reg de diferents marques comercials, i s’ha pogut comprovar que el sistema que millor s’adapta a les necessitats i circumstàncies de la ciutat és el que combina comunicació mitjançant radiofreqüència i GPRS.

Un altre exemple a destacar és Tortosa, que ha introduït un sistema de telegestió amb el qual els gestors del reg municipal poden gestionar de manera remota, obrint, tancant, programant i monitoritzant, els quaranta punts de reg instal·lats a les zones verdes del municipi.

L’Ajuntament  del Prat, Mataró, Granollers o Mollet del Vallès, entre altres, són també exemples de l’aplicació de la telegestió en l’àmbit del reg. (Si algun tècnic vol aprofundir més en aquest sistema pot entrar al bloc d’Àlex March, Cap de la unitat tècnica de parcs i jardins a l’ Ajuntament de Mollet del Vallès: “Un petit quadern per a la reflexió personal sobre els espais verds”, on explica amb detall la implantació d’aquest sistema a Mollet  http://alexmarch.blogspot.com/2008/08/la-telegestin-del-riego-de-las-zonas.html ).

Aquest és un exemple  més d’smart city o ciutat intel·ligent, és a dir, de com apliquem la tecnologia per millorar la gestió. Gràcies a moltes d’aquestes mesures podem tenir unes ciutats més sostenibles, un objectiu sobre el qual s’està treballant amb força des del món local.

.

Deixa un comentari