ÉS OBLIGATORI EL CANAL DE DENÚNCIES A L’ADMINISTRACIÓ PÚBLICA?

El passat 1 de desembre de 2023 s’acabava el termini per implementar un Canal de Denúncies a las organitzacions. Una mesura que afecta a les empreses que tinguin més de cinquanta persones treballadores, però quins són els requisits a l’Administració Pública pel que fa la implementació del Canal de Denúncies o sistema intern d’alertes?

Des de Grupo Castilla, companyia líder en serveis de coneixement i solucions tecnològiques en gestió de Persones, t’expliquem tot el que has de saber per evitar sancions i complir amb la normativa vigent.

Normativa del Canal de Denúncies a l’Administració Pública

Amb l’entrada en vigor de la llei 2/2023, de 20 de febrer, que transposa la Directiva Whistleblowing de la Unió Europea, les organitzacions estan obligades a comptar amb un Canal de Denúncies o sistema intern d’informació. Aquesta normativa permet comunicar infraccions i casos de corrupció amb especial protecció. Així mateix, aquesta llei de protecció del denunciant o llei del canal de denúncies, ofereix la possibilitat d’alertar sobre vulneracions del codi de conducta i altres tipus de irregularitats que es produeixin en el si de les Administracions Públiques.    

En  l’àmbit privat, les empreses que tenen més de cinquanta persones treballadores han d’implementar un Canal de Denúncies, però al sector públic, totes les entitats estan obligades a tenir-lo, independentment del número de persones treballadores o persones funcionàries, tal i com estableix l’article 13 de la llei. En concret s’estableix que és obligatori implementar un sistema intern de comunicació per les següents Administracions Públiques:

  • L’Administració General de l’Estat.
  • Les Administracions de les Comunitats Autònomes.
  • Les entitats que integren les Administracions Locals, com els ajuntaments.
  • Els organismes vinculats o que depenguin d’alguna Administració Pública.
  • Les autoritats administratives independents, el Banc d’Espanya, les entitats gestores i els serveis comuns de la Seguretat Social.
  • Les corporacions de dret públic.
  • Les fundacions de l’àmbit públic.
  • Les universitats públiques.
  • Empreses amb més del 50% de capital públic.

No obstant l’anterior, els municipis de menys de 10.000 habitants o entitats que pertanyin al sector públic amb personalitat jurídica pròpia que contin amb menys de 50 persones treballadores, podran entre sí, o amb qualsevol altre Administració Pública ubicada dins del territori, compartir el Canal de Denúncies sempre que resultin independents entre sí i els canals apareguin diferenciats per no generar confusions.

Sancions per no disposar d’un Canal de Denúncies

Les entitats que no disposin d’un canal de denúncies poden ser sancionades. Igualment, s’apliquen importants sancions per adoptar conductes de represàlia, pressió o impediment sobre les persones que vulguin fer ús del sistema, i també són sancionables  els casos en que no es garanteixi la seguretat i la confidencialitat de la persona denunciant.

Per tant, les sancions s’apliquen per no tenir implementat el Canal de Denúncies i/o per fer-ne un ús il·lícit, i poden anar dels 100.000 fins als 600.000 i, fins i tot., arribar a 1 milió d’euros en els casos d’infraccions més greus.

Quins requisits ha de complir el Canal de Denúncies?

Un Canal de Denúncies ha de permetre a qualsevol persona, externa o interna a l’Administració Pública, ja siguin persones funcionaries, treballadores i/o càrrecs públics, informar sobre conductes inadequades, irregularitats, represàlies i infraccions que es puguin cometre. Però, per fer-ho amb garanties de seguretat i complint amb la normativa, és important que el Canal de Denúncies implementat reuneixi els següents requisits:

  • Garantir la confidencialitat de la comunicació, tant pel que fa la gestió de la pròpia denúncia, com per la persona que alerta d’una anomalia i les persones afectades.
  • Donar la possibilitat de fer la denúncia des de l’anonimat, preservant la pròpia identitat, o fer-la amb les dades personals.
  • Proporcionar un acusament de rebut a la persona denunciant en un termini màxim de 7 dies des de la data de formalització de la denúncia.
  • El Canal de Denúncies ha de ser accessible i senzill d’utilitzar, tant per les persones treballadores i persones funcionàries de l’Administració Pública, com per les persones físiques o jurídiques que intervinguin.
  • Complir amb la normativa de protecció de dades sobre totes les actuacions que es puguin donar.
  • Mantenir la independència i la imparcialitat en la gestió de les alertes.
  • Donar la opció de presentar les denúncies tant de forma escrita com verbal.
  • Permetre l’assignació d’una persona responsable administradora del Canal de Denúncies.
  • Facilitar la recepció, classificació i gestió de les denúncies a la persona administradora.
  • Generar informes detallats de les denúncies sobre les que analitzar i fer-ne un seguiment.
  • Facilitar la investigació de les denúncies, a través de proves, testimonis i documentació clau.

Com implementar un Canal de Denúncies a l’Administració Pública?

A l’hora d’implementar un Canal de Denúncies, el procediment implica una sèrie de passos que, en general, són els següents:

  • Establir les vies de comunicació per presentar les denúncies.
  • Nomenar la persona responsable administradora del Canal de Denúncies.
  • Elaborar i aprovar el reglament per gestionar les denúncies d’acord amb les necessitats de l’entitat.
  • Establir el protocol d’actuació amb el procediment per portar a terme la gestió de denúncies.
  • Habilitar un mètode de registre de les denúncies per reunir un històric.
  • Assignar la persona responsable de garantir la protecció de dades.
  • Difondre l’existència del Canal de Denúncies a les parts implicades dins l’Administració Pública.

Per facilitar la implementació del Canal de Denúncies, pots comptar amb la solució integral en RRHH de Grupo Castilla, que permet agilitzar la gestió de denúncies, preservant la protecció de l’informant i prioritzant la seguretat durant tot el procés.

A més, et pots recolzar amb els experts de Grupo Castilla per rebre l’assessorament legal necessari per complir amb la normativa amb garanties de seguretat. Si encara no tens el Canal de Denúncies a la teva Administració Pública, recorda que la seva implementació és una pràctica obligatòria des de l’1 de desembre de 2023 i que, no fer-ho, pot comportar elevades sancions.  

Autor: Grupo Castilla

Per a més informació o per contactar amb Grupo Castilla

Comments
One Response to “ÉS OBLIGATORI EL CANAL DE DENÚNCIES A L’ADMINISTRACIÓ PÚBLICA?”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] l’entrada en vigor de la Llei 2/2023 que estableix l’obligació de comptar amb canals interns de denúncia tant al sector públic com privat, la implementació d’un Canal de Denúncies es una de las […]



Deixa una resposta a CLAUS PER DIGITALITZAR ELS RRHH A L’ADMINISTRACIÓ PÚBLICA | blogimpulsa Cancel·la la resposta

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.