RESTAURACIÓ DEL DIC D’ABRIC DEL PORT OLÍMPIC DE BARCELONA

El Port Olímpic de Barcelona es troba immers en un procés de transformació amb l’objectiu d’esdevenir un espai de referència de ciutat dedicat a la divulgació marina, la nàutica, els esports nàutics, l’economia blava i la restauració. La millora del dic d’abric és una actuació crucial per garantir la funcionalitat correcta del Port Olímpic i la seva seguretat integral. Aquestes actuacions de millora van començar en dos àmbits: obra terrestre i obra marina.
Pel que fa a la part terrestre, actualment s’està construint una nova bota onades que reduirà el fenomen de sobrepassament durant els temporals i incrementarà la seguretat del Port Olímpic. Pel que fa a la part marítima, s’havia observat que els temporals de llevant dels darrers anys també havien provocat un deteriorament en els quatre dics submergits, de manera que es reforçaran amb un nou dic revestit amb 2.000 blocs de formigó de 25 tones cadascun .
PROCÉS D’EXECUCIÓ
SANEJAT DEL FORMIGÓ ARMAT
Atès el mal estat que presentaven les grades del Port Olímpic, es van eliminar per mitjans mecànics totes i cadascuna de les parts del formigó deteriorat o en fase de despreniment de la superfície, fins a arribar a un suport sòlid, resistent i rugós. Un cop sanejat, es va netejar el formigó de pols, òxid, i beurada de ciment, que hi pogués haver, mitjançant els mitjans adequats.
PROTECCIÓ DE LES ARMADURES
Abans del tractament als ferros de l’armadura, es va eliminar tot l’òxid de la mateixa mitjançant un raig de sorra, fins a deixar-los brillants.
Un cop deixades a la vista les armadures i preparades adequadament, es va procedir a l’aplicació del tractament de passivació mitjançant l’ús del morter a base de conglomerants de ciment, polímers en pols i inhibidors de corrosió, impermeable a l’aigua i als gasos agressius presents a la atmosfera MAPEFER 1K, en 2 capes, amb un gruix total no inferior a 2 mm per prevenir la formació d’òxid.
Un cop barrejat amb aigua, MAPEFER 1K es transforma en un morter de fàcil treballabilitat i aplicació. Després de l’enduriment, és resistent a la boira salina, segons la normativa EN 15183, i impermeable a l’aigua i als gasos agressius presents a l’atmosfera. És anticorrosiu principalment a causa de l’elevada alcalinitat, l’òptima adherència al metall i la presència d’inhibidors de corrosió.
RECONSTRUCCIÓ DELS VOLUMS
Per recuperar volums de formigó de l’estructura, es va escollir el morter MAPEGROUT COLABILE, morter fibroreforçat de retracció controlada per a la reparació del formigó. Barrejat amb aigua, es transforma en un morter d’elevada fluïdesa, apte per a l’aplicació per abocament en encofrats, sense risc de segregació, fins i tot si s’aplica a grans gruixos.
Per permetre el desenvolupament dels fenòmens expansius a l’aire, a MAPEGROUT COLABILE se li va afegir avantatjosament MAPECURE SRA, additiu especial que redueix tant la retracció plàstica com la retracció higromètrica.
MAPECURE SRA desenvolupa una importantíssima funció, garantint un millor curat del morter i, barrejat amb MAPEGROUT COLABILE, pot ser considerat un sistema tècnicament avançat, ja que l’additiu és capaç de reduir l’evaporació ràpida de l’aigua del morter i afavorir el desenvolupament de les reaccions d’hidratació.
També es va fer servir MAPEGROUT EASY FLOW, morter premesclat tixotrópic monocomponent, de base cimentosa, compost per aglomerants hidràulics resistents als sulfats, fibres sintètiques de poliacrilonitril, inhibidors orgànics de la corrosió, additius especials expansius, retenció resisteix l’agressió de les sals sulfàtiques, és impermeable a l’aigua i adhereix perfectament a les superfícies de formigó, sempre que estiguin ben preparades. MAPEGROUT EASY FLOW, també va ser additivat mitjançant MAPECURE SRA.
SEGELLAT DE JUNTES
Primerament, abans de procedir, es van netejar totes les zones de les juntes a tractar, alliberant-les de pols, olis, greixos i ceres que existissin. Un cop seques, es va aplicar una imprimació a les juntes mitjançant PRIMER M, imprimador monocomponent llest per al seu ús, totalment exempt de dissolvents, a base de resines poliuretàniques que reticulen ràpidament gràcies a la humitat de l’aire. Posteriorment, es va aplicar MAPEFOAM (Ø 20 mm) constituït per polietilè expandit de cèl·lula tancada. No absorbeix aigua i conserva inalterades les característiques amb el pas del temps. El cordó es va introduir, mitjançant una lleugera pressió, a l’interior de la junta fins a la profunditat prevista, per posteriorment ser emplenat mitjançant el segellador escollit.
Un cop introduït MAPEFOAM, es va omplir mitjançant MAPEFLEX PU35 CR, segellador d’alt mòdul elàstic i alta deformabilitat, tixotròpic, amb particulars resistències químiques a un ampli espectre de líquids agressius. Després del seu enduriment, es converteix en una goma elàstica i deformable, adherida al suport, que acompanya els moviments de compressió, tracció i torsió de la junta, garantint una elevada resistència al punxonament i a la fricció superficial. MAPEFLEX PU35 CR resisteix a temperatures de servei en sec de -30 °C a +80 °C. Finalment, es va aplicar MAPEFLEX E-PU 30 NS, segellador tixotròpic de dos components compost per un polímer epoxi-poliuretà que no conté isocianats lliures (component A) i un enduridor especial (component B). usant una paleta per aplicar el producte prement contra les parets de la junta. RECOBRIMENT DE PROTECCIÓ Prèviament al pintat, es va aplicar mitjançant rodet a tota la superfície una capa de PRIMER 3296, imprimador acrílic, en dispersió aquosa, de forta penetració, consolidant i antipols, mitjançant aplicació a rodet. Gràcies a la seva formulació particular, garanteix la consolidació de la pols present sobre les superfícies a tractar, i penetra en profunditat. Per al revestiment de protecció, es van aplicar 2 capes a rodet de MAPECOAT TNS EXTREME, a base de resina bicomponent epoxi-acrílica en dispersió aquosa d’assecat ràpid i amb càrregues seleccionades, una capa en blau i la final en gris.
Fitxa Tècnica Nom de l’Obra: RESTAURACIÓ DEL DIQUE D’ABRIC DEL PORT OLÍMPIC DE BARCELONA
Tipus de projecte: INFRAESTRUCTURA
Ubicació: Barcelona
Tipus de construcció: MARÍTIM
Tipus d’intervenció: Rehabilitació
Construït el 2022
Contractista principal: FCC
Aplicadora: CREB
Adreça facultativa: ENGINYERIA REVENTS
Promotor: BIMSA
Coordinació de Mapei: Ismael Carreño Raya
Per a més informació o per contactar amb MAPEI
