GARANTIR L’APARCAMENT D’ENLLAÇ ALS USUARIS DE TRANSPORT PÚBLIC. LA PROVA PILOT DE CARDEDEU I LES FRANQUESES AMB L’APP PARKUNLOAD.

L’ATM realitza una prova pilot amb una aplicació mòbil als aparcaments d’enllaç de Cardedeu i Les Franqueses, perquè les persones usuàries del transport públic, puguin aparcar els vehicles gratuïtament i sàpiguen el grau d’ocupació en temps real dels aparcaments.

Cada dia centenars de persones fan servir el transport públic per desplaçar-se fins al centre de Barcelona per anar a treballar o a estudiar. Moltes de les persones usuàries arriben a l’estació de tren amb el seu cotxe particular, ja que potser viuen en zones amb menys oferta de transport públic. Un cop arriben a l’estació han d’estacionar el vehicle durant tot el dia, però com es poden assegurar que sempre hi haurà lloc per aparcar? Tal com exposa el cap de servei de gestió del transport de l’ATM, Sergi Martínez-Abarca, “el nostre objectiu és que la gent que viu en un lloc allunyat sense opció a transport públic, pugui conèixer el grau d’ocupació dels aparcaments d’enllaç a les estacions ferroviàries, abans de desplaçar-s’hi”.

Des dels últims 3 anys, l’ATM està treballant per aconseguir un sistema que garanteixi una plaça d’aparcament a tots aquells que fan ús del transport públic de manera recurrent. En un primer moment, havien de respondre als següents dubtes: Com es podia comptabilitzar tecnològicament cada plaça i el grau d’ocupació? Com es podia saber quan un vehicle marxava i deixava l’aparcament lliure? Com podien transmetre aquesta informació a la ciutadania?

Al llarg d’aquest temps s’han provat diferents tecnologies, per testejar el grau de fiabilitat de les dades que s’ofereix a la ciutadania. En aquesta darrera prova s’ha optat per l’aplicació mòbil Parkunload.

La prova pilot va tenir lloc a Cardedeu i a Les Franqueses durant la primavera del 2022. Es tracta d’una aplicació mòbil per treure “tiquets”. Un cop la persona arriba dins de l’estació, a través del sistema Bluetooth, queda registrada com a una persona usuària del transport públic. I quan retira el seu cotxe, només cal desactivar el tiquet amb l’aplicació mòbil. Aquest darrer fet, és clau per garantir la fiabilitat de les dades d’ocupació. Actualment, s’està treballant per polir i millorar la fiabilitat de l’aplicació. Però això, en aquest cas, no es podrà aconseguir sense les persones usuàries.

Una de les qüestions que els hi van sorgir en aquests dos emplaçaments, que estan dins del propi nucli de la ciutat i, per tant, tenen persones usuàries no únicament del transport públic, va ser quin era l’horari més adequat per implantar aquest servei bonificat: “En un principi teníem el dubte de quin horari posar, calia que fos de 7h a 20h de la tarda, seguint també els criteris que marca el PDU (Pla director Urbanístic) dels aparcaments d’enllaç que està elaborant la mateixa ATM. Així cobria també les jornades partides”, comenta Sergi Martínez-Abarca. I afegeix que “a dia d’avui ens hem trobat pocs casos de persones que necessitin aparcar abans d’aquest horari”.

El projecte d’implantar aquesta solució a diferents municipis de la Regió Metropolitana de Barcelona està a l’abast de cada Ajuntament: “La valoració l’han de fer més els ajuntaments que coneixen més usuaris la realitat local, doncs cada poble és una realitat diferent”, assegura Martínez-Abarca. De moment, “a les Franqueses i a Cardedeu, està funcionant bé segons ens informen els ajuntaments i Parkunload. A partir de la finalització de la prova pilota serà l’Ajuntament qui gestionarà el sistema. Des de l’ATM, donem les eines per implantar el projecte a cada municipi i posem aquesta informació al “Mou-te” perquè totes les persones usuàries ho tinguin unificat. En el cas d’aquesta prova, els diners provenen del Fons Atmosfèric de la Generalitat de Catalunya.”

L’ATM també té previst licitar una segona fase per sensoritzar un altre paquet d’aparcaments d’enllaç els propers mesos i així ampliar la informació del nombre d’aparcaments, així com es treballa per garantir que les places d’aquests emplaçaments estiguin reservades per a les persones que posteriorment utilitzen el transport públic.

Per a més informació per contactar amb Parkunload

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

A %d bloguers els agrada això: