L’AJUNTAMENT DE SALOU I L’AJUNTAMENT DE MANLLEU AVANCEN EN LA INNOVACIÓ DIGITAL EN ELS PUNTS D’ATENCIÓ CIUTADANA

Els ajuntaments de Salou i Manlleu són dues administracions de Catalunya de 27.000 i 20.000 habitants respectivament amb més de 10 anys de història impulsant activament la gestió administrativa electrònica. Un compromís clau de la seva gestió ha estat incorporar els mitjans necessaris per millorar l’atenció al ciutadà, facilitant que els veïns poguessin tramitar de manera més ràpida les seves gestions presencials. La tecnologia ha estat un element indispensable per a transformar l’atenció ciutadana sense esgotar recursos, dins del seu projecte d’Oficines Sense Paper. Gràcies a la implantació de la signatura biomètrica VIDsigner realitzada per Peakway i la seva integració amb GADD Grupo Meana s’aconsegueix un pas més en la transformació de les administracions públiques.

EL REPTE: Acostar la digitalització als ciutadans que prefereixen l’atenció presencial

El model tradicional de punt d’atenció al públic necessitava mantenir la qualitat presencial i eliminar la barrera tecnològica per a ciutadans / es més acostumats a el procés del paper. L’objectiu principal de l’Ajuntament de Salou es centrava en acompanyar el ciutadà / na en el registre d’entrada , eliminant la generació del format paper a l’Administració. “Ens preocupava que pogués augmentar el temps mitjà d’atenció en les Oficines d’Atenció Ciutadana, però l’acompanyament inicial a l’usuari va facilitar en gran mesura la seva adopció”, explica Jesús Redón Diez-Canseco, Cap de Secció de Sistemes d’Informació. Per al consistori de Manlleu, que ja va obtenir el 2009 el premi a la millor iniciativa de signatura electrònica per CATCert, es tractava d’avançar l’impuls a les oficines sense paper apropant-se a aquesta part important de la població que està més familiaritzada amb el cara a cara.

“El principal repte era incorporar des de l’inici sistemes d’identificació i de signatura electrònica biomètrica (tablets) que arribessin al conjunt de la població, estalviant paper i temps en la tramitació administrativa sense afectar l’atenció ciutadana”.

M. Carme Noguer / Ajuntament Manlleu
Coordinadora d’Organització, Persones i Administració Electrònica.

LA SOLUCIÓ: Integrar la firma electrònica presencial de manera fàcil i transparent.

En seva anàlisi prèvia, i com a soci de Validated ID, el grup Peakway es va plantejar integrar la solució de signatura electrònica dins el gestor d’expedients del Grupo Meana per facilitar la incorporació de qualsevol petició, tràmit o escrit dins d’un sistema que facilitarà l’expedient electrònic 100% digital. Per M. Carme Noguer, coordinadora d’Organizació, Persones i Administració Electrònica en l’Ajuntament Manlleu, això va fer que el procediment es fes bastant simple. “Qualsevol tràmit presencial del ciutadà s’incorpora ara directament al seu expedient electrònic, amb totes les garanties d’identificació i signatura vàlides, i de forma àgil i ràpida”. En el cas de Salou, que ha obtingut en 2017y 2018 reconeixements d’Administració Oberta por el Consorci AOC per la seva evolució en matèria d’administració electrònica, destaquen també que es va tractar d’un procés “transparent” amb l’usuari final, que no va afectar amb grans canvis al funcionament normal del propi gestor d’expedients.

ELS RESULTATS: Integrar la signatura electrònica presencial de manera fàcil i transparent

Els resultats immediats han permès evitar la destrucció de múltiples documents en paper, amb el consegüent impacte en temps del personal per l’escaneig i arxiu, a més d’una millora en la valoració del servei per part dels veïns. Com destaca M. Carme Noguer, amb el nou sistema les persones que s’acosten a l’Oficina d’Atenció Ciutadana formulen la seva sol·licitud, la signen sobre la tablet i automàticament s’incorpora a la gestió d’expedients, “sense cap pèrdua de temps o intervenció manual” .Tots dos consistoris esperen ara poder estendre el ús de la signatura biomètrica a més departaments, com són ara les àrees de Recursos Humans per a digitalitzar les relacions laborals. Per a Xavier Sancliment, fundador de Peakway i partner de Validated ID, “el repte d’un projecte de transformació digital està en el temps i l’agilitat”. En el cas de tots dos municipis, s’ha aconseguit dur a terme un full de ruta amb accions a curt terme molt reeixides, que auguren més oportunitats per a aquests municipis de liderar noves iniciatives.

“Els bons resultats sumats a la possibilitat d’usos de la signatura biomètrica, ens animen a seguir amb la transformació digital, impulsant la reducció en l’ús de paper”.

Jesús Redón / Ajuntament Salou
Cap de Secció de Sistemes d’Informació.

Sobre Validated ID: Validated ID ofereix seguretat i senzillesa per als processos de signatura electrònica i de verificació d’identitat digital. VIDsigner és el seu servei SaaS de signatura segura per escenaris presencials i remots. Combina la senzillesa en l’ús amb la seguretat de la criptografia i la biomètrica. Els seus diferents tipus de signatura es combinen entre si per adaptar-se a les necessitats d’equips i persones.

ronda ValidateID