MOBILITAT, VEHICLES ELÈCTRICS, SUBMINISTRAMENT D’ELECTRICITAT I LES SEVES INFRAESTRUCTURES DE RECÀRREGA

“Des Circutor pensem que durant l’any en curs es produirà el desplegament de punts vinculats a aparcaments de multipropietat amb les diverses tipologies possibles d’instal·lació i gestió”
Les insostenibles pautes de mobilitat implementades en poc més d’un segle a nivell planetari, només podran ser canviades quan les diverses societats que conformen la nostra “aldea global” adquireixin una clara consciència dels múltiples problemes que comporta prosseguir amb el model actual i en paral·lel es percebi l’existència d’alternatives viables.
.
La porció més visible dels problemes està centrada actualment a les grans urbs i es plasma en els milions de desplaçaments amb vehicle privat i les seqüeles que aquests comporten: contaminació, qualitat de l’aire, salut pública, utilització de l’espai, etc.
Encara que és de tot impossible pensar en una única recepta com a solució a tan diverses problemàtiques, atès que es tracta de proporcionar un ampli espectre de propostes de tipus legal, tècnic i cultural (oferta de transport públic de qualitat, limitacions en l’ús dels vehicles de combustió, comercialització de vehicles alternatius a preus equivalents, desplegament d’una xarxa de punts de recàrrega …), no hi ha dubte que els nous vehicles elèctrics amb bateries de Ion-Liti d’elevades prestacions apareixen com una part important de la solució.
.
Fixant la nostra atenció a curt termini, en els pròxims tres anys amb horitzó en el ja mític 2020, els possibles usuaris-compradors de vehicles disposaran d’una oferta considerable de nous Vehicles Elèctrics competint de ple amb els models de combustió. Per a aquestes dates ja estaran a disposició múltiples models que incorporaran bateries d’elevada capacitat (60 kWh o més) l’autonomia dels quals pot superar els 400 km, amb prestacions superiors als vehicles actuals i preus més competitius.
.
Conjugar bateries d’alta capacitat amb les potències optimitzades usualment per a les nostres vivendes, implica que no disposarem de prou hores per recarregar-totalment, i no és aconsellable augmentar la nostra potència contractada donada l’estructura de costos vigent al nostre país: terme de potència i costos fixos molt elevats en relació a l’acabo variable de consum d’energia.
.
Els nostres equips propis per a la recàrrega vinculada (caixes eHome, eBasic i Smart, …) han de proporcionar la suficient energia per als desplaçaments en la nostra vida quotidiana. Si a més els dotem de sistemes de control intel·ligent per evitar situacions de superació de la demanda contractada, com és el cas del CirBeon, podem assegurar que tindrem cobertes més del 90% de les nostres necessitats, deixant el deu per cent restant per a situacions especials on precisarem d’una recàrrega ultra-ràpida.
.
Des Circutor pensem que durant l’any en curs es produirà el desplegament de punts vinculats a aparcaments de multipropietat amb les diverses tipologies possibles d’instal·lació i gestió, que en alguns casos poden adoptar Sistemes Dinàmics de control de potència (DLM), per superar les limitacions de la xarxa de distribució o les barreres de la nostra peculiar estructura tarifària.
.
Encara que amb el degut retard, atès que l’oferta de VE està augmentat contínuament, el nostre país comença a percebre la necessitat d’una xarxa de recàrrega pública en les seves diverses modalitats (recàrrega d’oportunitat, xarxa de carregadors ràpids, …) es preveu un enlairament important en els dos pròxims anys. Per fer front als nous reptes Circutor ha desenvolupat noves gammes de pals amb millor relació preu / prestacions (sèrie Urban), així com una nova gamma d’equips de recàrrega ràpida en c.c. amb potències creixents començant a partir de 22 kW, passant als de 50 kW i amb potències superiors als 100 kW en els propers anys, on podran carregar simultàniament diversos VE en paral·lel.
.
Pel que fa al subministrament creixent d’energia elèctrica tan sols hem d’indicar que, donada l’actual infraestructura de generació no es preveu cap tipus de limitació més aviat tot el contrari, ja que la potencial acumulació en hores vall possibilitarà esmorteir els pics i valls de la corba diària de generació-consum i optimitzar tota la generació eòlica desaprofitada. Tot això sense comptar el potencial d’autoconsum que ha de permetre generar “in situ” una part important d’aquesta energia, reduint les importacions de Brent i la nostra desfavorable balança de pagaments per aquest concepte.
.
Finalment assenyalar que, en un futur pròxim, amb les noves capacitats de bateries, haurem comentar els nous desenvolupaments i potencials de les estratègies V2H i V2G, que serviran tant per a la regulació de la xarxa de distribució, com per augmentar la nostra eficiència energètica individual i col·lectiva.
.
Arribats a aquest punt tan sols cal tornar a recordar que existeixen Directives Europees, amb previsions més o menys encertades, que marquen una escalada en l’evolució de punts de recàrrega d’accés públic i tot això malgrat les múltiples vacil·lacions i erràtiques línies de ajuda a casa nostra per a l’adquisició de VE i les seves infraestructures de recàrrega; si bé val a dir que aquests dèficits ministerials estan sent compensats per algunes administracions autonòmiques, molt més àgils i intel·ligents.
.
Divisió de VE Circutor
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.