L’APLICACIÓ DEL BLOCKCHAIN AL SECTOR TURÍSTIC

“El blockchain pot permetre abordar els problemes claus del sector del turisme com és la sobresaturació de recursos o promoure la descentralització i la desestacionalització del turisme”
.
Fa uns mesos descobríem un mètode per a connectar al turista digital amb les ciutats a través d’Inventrip. Inventrip és una combinació de tecnologia offline i online que funciona com una mena d’oficina de turisme virtual que proporciona informació dels punts d’interès quan t’hi acostes. L’evolució d’aquest concepte pot arribar amb l’aplicació del blockchain al sector del turisme.
.
Què és blockchain?
La traducció de “blockchain” és bàsicament una cadena de blocs, però amb usos il·limitats que darrerament es poden descobrir aplicats a qualsevol sector. Es tracta d’un registre descentralitzat, immutable, cronològic i públic que permet substituir als intermediaris als quals nosaltres dipositem la nostra confiança.
En el sector turístic exemples d’aplicació de blockchain podrien ser:
– Desintermediació d’opinions i valoracions: verificar que les opinions són reals i ser capaç de fer una valoració recíproca de la reputació digital de cadascú.
– Creació de mercats secundaris de serveis turístics amb la comercialització de productes turístics nous, aplicats a les noves necessitats i nous consumidors sense costos intermediaris.
– Promoció de la destinació turística amb una millora de la sostenibilitat mitjançant la gestió activa dels recursos.
En definitiva doncs, el blockchain pot permetre abordar els problemes claus del sector del turisme avui en dia com és la sobresaturació de recursos o promoure la descentralització i la desestacionalització del turisme.
.
Destinació turística intel·ligent i connectada
L’empresa Sismotur, pionera en la implantació de la tecnologia al sector turístic està treballant en un full de ruta per implementar una destinació turística intel·ligent i connectada a través de la seva plataforma Inventrip. Això s’ha treballat en quatre fases i partint de la base d’Inventrip com a nexe entre els recursos, els serveis i els turistes.
1. Donar visibilitat online a la destinació turística: Inventrip ja és una plataforma global que funciona com a interfície única de comunicació amb el turista i aquest és el primer pas a tenir en compte. Els turistes busquen una única plataforma que els serveixi d’interlocutor, que s’ajusti a les seves preferències i que sobretot estigui en el seu idioma. Inventrip compleix totes aquestes característiques i a més a més Sismotur s’ha encarregat de dotar de dades estructurades la xarxa de destinacions turístiques per a fer-les comprensibles pels grans motors de cerca i així incrementar-ne la seva visibilitat online.
2. Connectar-se amb el turista digital i les tecnologies que utilitza: dotar el territori de senyals turístiques intel·ligents amb informació actualitzada. L’ús de beacons per a senyalització turística pot evolucionar cap a Punts Smart on el propi establiment (hotel, restaurant, etc.) esdevingui un punt d’informació turística intel·ligent amb accés a la venda de serveis turístics.
3. Conèixer i monitoritzar al turista digital: aplicació del Big Data al sector turístic on els beacons i d’altres fonts d’informació recullen tota la informació sobre el turista digital: quin telèfon té, d’on és, a quina hora visita, què consulta, què no consulta, quins interessos té i moltes dades més que s’extreuen amb plataformes com Mixpanel o Firebase. A partir d’aquesta informació es poden generar dades de qualitat per a la destinació turística sobre les accions dels seus consumidors i visitants.
4. Actuar, canviar el paradigma i crear una nova manera de viure una destinació turística: aquesta fase és la més complexa i la que es troba en proves actualment ja que és la inclusió de blockchain al sector turístic. Es tracta de descentralitzar el turisme que visita massivament els mateixos indrets turístics per a evolucionar cap a un model de turisme més inclusiu i sostenible que eviti la turismofòbia i que disgregui els turistes. Actualment ens trobem en una situació de desequilibri de la distribució del turisme a les destinacions que podria trobar una solució a través d’aquest sistema. La idea és crear una sèrie de recompenses a través d’una criptomoneda que permeti que els turistes es disgreguin i visitin altres llocs d’interès no tant populars.
Un exemple seria oferir descomptes al consum de serveis turístics al destí als usuaris que visitin 4 punts d’interès i/o que s’allotgin a hotels accessibles i sostenibles. La prova de pas per aquests punts es realitzaria a través dels beacons o “notaris digitals” instal·lats en senyals i Punts Smart que al seu temps es guardarien en una cadena de blocs (blockchain). Tant la definició d’estratègies a la destinació turística com les proves de pas i l’establiment d’incentius es realitzarien a través de la plataforma Inventrip.
Diuen que blockchain serà en un futur proper una revolució com la que va suposar Internet als anys 90. És per això que els nous usos i aplicacions d’aquesta tecnologia estan a l’ordre del dia.