UN INNOVADOR PACIFICADOR DEL TRÀNSIT PER A LA CIUTAT I LA SEVA INSTAL·LACIÓ A CASTELLDEFELS

A continuació parlarem dels molts pros i contres que tenen les bandes reductores de velocitat i de com els ajuntaments fan mans i mànigues per proporcionar seguretat als carrers de les ciutats, alhora que la indústria també pensa solucions innovadores menys molestes i efectives per pacificar el trànsit.
.
Les bandes reductores de velocitat són sens dubte un element molest pels conductors, però a vegades és absolutament necessari instal·lar-les per garantir la seguretat de les persones.
.
Els principals problemes que es troben els ajuntaments en quant a bandes de reducció
.
Un dels problemes que poden originar les bandes són les acceleracions verticals als vehicles tant en l’impacte contra la banda com en el rebot originat per la caiguda, cosa que dependrà en major o menor grau del sistema de suspensió del vehicle o de la càrrega que porti. Aquest problema es minimitza amb les bandes d’ECOBAM, una empresa que ha portat la innovació en aquest sector perquè segons ens explica el seu Director Comercial, Juan Esteban, la seva alçada és de 4 cm d’ alt i 80 cm de llargada quan normalment la majoria de bandes fan 5cm d’alt i 90 cm de llargada, a part la geometria, la forma i el pendent de la rampa d’accés i descens fan que es redueixi aquesta problemàtica.
..
De fet, el més recomanable és que la vorera d’atac entre la calçada i el reductor de velocitat sigui com a màxim de 5 mm. d’alçada, la qual cosa queda reflectida en la Normativa del Ministeri de Foment FOM 3053/2008 i que molt pocs equipaments compleixen, motiu pel qual es poden denunciar els equips instal•lats i es pot obligar a la retirada dels mateixos.
.
Un altre problema que es troben alguns ajuntaments és que els mateixos veïns que no estan d’acord amb les bandes les desinstal·len pel seu compte. Això no es pot fer amb les d’ECOBAM perquè, segons Esteban, “utilitzen un sistema de fixació inviolable col·locat amb obra civil a part que al ser bandes de fosa de ferro no es deformen com pot passar amb bandes de cautxú o plàstic, ja que no perden les seves propietats físiques, no es trenquen ni perden la subjecció a terra. També és important que no requereixen cap tipus de manteniment”.
.
La innovació d’aquestes bandes rau també en la sostenibilitat, en que estan fetes de materials 100% reciclables i 100% reutilitzables, en que incorporen un sistema modular de fàcil instal·lació, i molt especialment, en que porten un sistema d’il·luminació LED de baix consum que alerta amb anterioritat als conductors i que permet incorporar sensors orientats a la Smart City com detectors de presència de vianants per alertar als vehicles de la intenció d’aquests de creuar un carrer.
.
Cal destacar també que compleixen amb tots els requeriments de la norma FOM / 3053/2008 esmentada abans.
.
La problemàtica de Castelldefels i la instal·lació de les bandes ECOBAM
.
Segons una entrevista feta per Ajuntament Impulsa a David Solé, Tinent d’Alcalde i Regidor de Governació i Via Pública de l’Ajuntament de Castelldefels en l’anterior legislatura, les mesures implementades a la ciutat per reduir la velocitat de circulació han estat dues:
Mesures directes com l’esquena d’ase de forma arrodonida, passos de vianant de ressalt, plataformes, plataformes de cruïlla, bandes de retenció (no rugoses – soroll), coixins berlinesos, zones 30 senyalitzades, senyalització vertical i horitzontal, trencaments de linealitat dels vials on hi ha augment de velocitat de pas (per exemple: carrers amb “ziga zaga” fent servir estacionament de vehicles….), alternant la prioritat, fent rotondes amb elements d’abalisament, llums d’advertència en llocs on cal reduir velocitat, senyalització vertical lluminosa, etc.
.
També mesures indirectes com la formalització de Plans Locals de Seguretat Viària i anàlisi / estudi global. Estudis de velocitat de pas a les vies susceptibles. Educació a les escoles per a una mobilitat segura.
.
A nivell de mesures dissuasòries pels conductors s’han instal·lat radars i campanyes de control de velocitat coordinades amb el Servei Català de Trànsit (SCT).
A Castelldefels, junt amb Barcelona, l’Aeroport de Barcelona, Sant Andreu de La Barca, El Bruc, Platja d’Aro, Port de Tarragona, l’Ametlla del Vallès entre altres, han estat dels primers d’instal·lar les bandes ECOBAM. Aquestes bandes s’han instal·lat en eixos de vertebració de barris, vies aferents i eferents (en punts crítics d’entrada i o sortida de nuclis de població) i travessies. També s’han instal·lat sota el criteri de pacificar llocs de trànsit de vianants amb anterioritat als passos de vianants ( Centres escolars, Centres comercials, travessies …). En general on la linealitat del vial produeix un augment de la velocitat de pas.
.
La instal·lació d’aquestes bandes a Castelldefels respon a criteris planificats i accions concretes dictades pel propi Pla Local de Seguretat Viària. També s’ actua des de l’avaluació i estudi de zones i finalment es produeix un dictamen tècnic policial acompanyant aquestes mesures.
.
A nivell de veïns, Solé argumenta que aquestes noves bandes són “menys sorolloses que les tradicionals de goma”, tot i que reconeix que “el trànsit pesant (camions amb caixa…) pot provocar sorolls pel sotrac de la caixa”. A favor, considera que “no produeixen vibracions que es poden transmetre als habitatges propers, cosa que passa amb algunes esquenes d’ase o fins i tot bandes de retenció tradicionals”.
.
En contra ressalta que “en cas d’actuacions als vials o altres, el desmuntatge és força pertorbador”. També que “la pols o la brutícia fa que els llums no es vegin amb la qual cosa és necessari mantenir el vial amb bones condicions de neteja. Per tant, no ho aconsellaríem en aquelles zones on hi hagi arrossegament”.
.
El motiu pel qual a Castelldefels han apostat per aquest tipus de bandes, segons Solé, és: “per la combinació d’esser un element reductor, de forta visualització i durabilitat; fonamentalment perquè compleixen amb l’autèntica funció d’aquestes bandes que en contra del que es pot pensar no són obstacles que per a superar-los hagis de baixar la velocitat, si no que per contra, indiquen amb la força de la llum que el conductor entra en un espai on no es pot córrer, un lloc d’especial atenció”.
.
Pel que fa a la instal·lació Solé conclou que “no ha estat complexa però no es poden obviar les eines necessàries i les instal·lacions supletòries que acompanyen la connexió elèctrica”. I pel que sembla tenen intenció de posar-ne a altres punts de la ciutat.
.
Què cal preveure? Algunes males praxis
A l’hora d’instal·lar les bandes és molt important la distancia que es deixi entre la banda i el pas de vianants per exemple (especialment per furgonetes i motos). Si l’espai està molt junt aquests vehicles poden perdre el contacte amb el terra, augmentant la distancia de frenada, i es pot generar un problema de seguretat per falta de control del vehicle, per aquest motiu les bandes d’ECOBAM estan posades a una distancia prudencial dels passos de vianants que volen protegir.
.
No cal dir que les bandes en general poden ser molt incòmodes pels vehicles pesants, com camions, per vehicles d’urgències mèdiques i especialment pels que tenen 2 rodes, per tant és important saber on es posen. Pel que fa als vehicles de 2 rodes a vegades els conductors de motos en particular prefereixen agafar la banda amb més gas del que anirien habitualment perquè no els resulti tant incòmode, per tant cal preveure aquest fet i fer molt visible el perill que accions com aquestes poden ocasionar. També cal que les bandes siguin molt visibles per no donar cap ensurt a cap conductor. En aquest sentit el sistema d’il·luminació LED que proposa ECOBAM és una bona alternativa ja que incentiva al conductor a reduir la velocitat abans d’entrar en contacte amb la banda reductora.
.
Una altra mala praxis que hi ha davant les bandes reductores són les maniobres evasives dels conductors que per evitar-les poden envair el sentit contrari de circulació.
Superats tots aquests esculls és obvi que la instal·lació de bandes té eficàcia de forma immediata, ja que es redueix significativament la velocitat, la precaució per part del conductor i evidentment la seguretat pels vianants.
.
A continuació us deixem un vídeo de les bandes ECOBAM:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.