EL GAS NATURAL VEHICULAR (GNV), UNA SOLUCIÓ DEL PRESENT

Gas Natural Vehicular

A Espanya, el transport és el sector que més energia consumeix, un 40% del total, seguit del residencial-terciari amb un 35% i l’industrial amb un 25%. A més, és el responsable del 25% de les emissions totals de CO2 a l’atmosfera, a més d’altres contaminants locals com el NOx, SO2 o PM 2,5 i 10.

Les anteriors xifres poden entendre si tenim en compte que el nostre país compta amb un dels parcs mòbils més importants d’Europa amb gairebé 31 milions de vehicles, en la seva immensa majoria moguts pels combustibles tradicionals derivats del petroli: benzina i gasoil.

En aquest context, el desenvolupament de combustibles alternatius, com el cas del gas natural vehicular (GNV), ens proporcionarà indubtables avantatges resumides en:
• Una inqüestionable millora en la qualitat de l’aire que respirem
• Un augment de la competitivitat de les empreses en ser el GNV molt més econòmic que la gasolina (-50%) o el dièsel (-30%)
• Un reforç de la política energètica del país a diversificar els seus aprovisionaments.

Segons dades de l’NGVA, associació europea del gas natural vehicular, es calcula que actualment al món hi ha 20 milions de vehicles alimentats amb gas natural, destacant països com Argentina, Pakistan, Xina, Índia, Brasil, Ucraïna, Itàlia o Alemanya. Tots aquests països gaudeixen ja d’un combustible que aporta avantatges abans esmentades i que sens dubte contribuirà al seu desenvolupament.

A Espanya hi ha uns 4.500 vehicles a gas natural, xifra molt inferior, per exemple, a la d’un altre país del nostre entorn, com és el cas d’Itàlia amb 850.000. A més, es dóna la paradoxa que al nostre país el 70% són vehicles pesants, fonamentalment autobusos urbans i camions RSU; en tots dos segments de mercat podem assegurar que som una potència a nivell mundial.

No obstant això falta el pas definitiu per al desenvolupament del GNV en el sector del vehicle lleuger. En aquest sentit, i a part dels avantatges abans esmentats, diversos són els senyals que ens porten a pensar que aquest desenvolupament serà un fet a curt termini:
• D’una banda la Unió Europea legislant a favor dels anomenats combustibles alternatius (el GNV està dins d’ells). Així, l’anomenat “Llibre Blanc del Transport” indica que el 2030 el 50% dels vehicles de la UE han de circular amb aquest tipus de combustibles, sent del 100% en 2050. A més, la “Directiva de Transport de Combustibles Alternatius”, de recent aprovació, obliga els estats membres a instal·lar un nombre suficient d’estacions de recàrrega de GNC (Gas Natural Comprimit, la principal forma de presentació del GNV) en els principals nuclis urbans i cada 150 km a les principals rutes.
• D’altra, els fabricants impulsant el desenvolupament de cada vegada més models entre els quals l’usuari pugui triar. Marques com Volkswagen, Seat, Fiat o Opel incorporen ja diferents versions equipades amb GNV tant en la modalitat de berlines com de transport mitjà. Cal destacar com a exemple el cas de SEAT que acaba de treure per al mercat espanyol un dels models més reeixit, el Lleó, en la seva versió GNV. Els resultats de les proves a les que l’han sotmès els principals mitjans especialitzats del món del motor demostren que estem davant d’una veritable canvi de concepte.
• El Govern central i les autonomies, mitjançant l’edició d’una línia de subvenció en l’adquisició de vehicles a gas natural. El més recent és el Pla PIMA AIRE abril on es prima amb entre 3.500 i 7.500 € la compra d’un vehicle industrial.
• Les empreses energètiques inverteixen ja en la instal·lació d’estacions de recàrrega (“gasineres”), encara que en aquest sentit el camí per recórrer encara és important.

En l’àmbit municipal, i tal com s’ha fet referència a l’inici d’aquest article, és on el GNV ha dut a terme un important recorregut en el seu desenvolupament. Són molts els casos d’èxit de flotes d’autobusos municipals i de camions de RSU repartits per la nostra geografia. Ciutats com Madrid, Barcelona, Sevilla, València o Múrcia, entre d’altres, gaudeixen ja d’una flota d’autobusos amb emissions contaminants mínimes i amb importants estalvis per a les arques municipals. A més, i no és una dada menyspreable, els vehicles propulsats per gas natural tenen un nivell de soroll sensiblement inferior als seus homòlegs dièsel qual cosa sempre és un factor molt apreciat pels entorns municipals.

Així, Madrid, amb una flota actual entorn als 700 autobusos a gas natural, compta amb l’estació de recàrrega més gran a nivell mundial, l’estació de Sant Chinarro, inaugurada el 2010. El segueix l’empresa municipal de transport de Barcelona amb 415 , 13 d’ells híbrids (gas natural + acumulador elèctric)
.

EXPERIÈNCIES D’ÈXIT

1. Recollida d’escombraries, Urbaser (Barcelona)

FOTO1

 

 

 

 
.

.

2. Taxis amb vehicle híbrid (Madrid)
FOTO2

 

 

 ..

….

.
En definitiva, el GNV es planteja ja com una solució de present per les indubtables avantatges que aporta tant a nivell ciutadà i empresarial com a nivell municipal, autonòmic i estatal.

Jesús Hernández

Jesús Hernández Hurtado
Cap Departament Oferta / Producte Mercat Gran consum i Nova edificació
Direcció Gestor de Mercats
Gas Natural Distribució, SDG, S.A.

 

.

.

.

.

.

.

.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: