ENLLUMENAT EFICIENT SÍ, PERÒ AMB UN CORRECTE MANTENIMENT

Manteniment Enllumenat - Ajuntament Impulsa

Ja fa anys que es busca un enllumenat públic que respongui a tres demandes essencials: que redueixi l’impacte de la coneguda com a contaminació lumínica, que també rebaixi l’impacte que té a les mateixes arques públiques i, tot això, que ho faci sense sacrificar la funció per a la qual s’instal·la tot enllumenat, que no és altra que mantenir les vies públiques suficientment il·luminades.

Des d’un principi s’han concentrat els esforços a buscar un enllumenat que, per naturalesa, fos igual d’efectiu amb un menor consum. En aquest camí de millora tecnològica, que ha permès deixar vells sistemes com les llums de vapor de mercuri per les actuals làmpades de sodi d’alta pressió o els leds, s’ha oblidat, sovint un altre factor a tenir en compte: un correcte manteniment (planificat).

I és que la despesa que suposa l’enllumenat per a tot ens públic queda repartit entre el mateix consum i tot el que es deriva del manteniment continu de l’enllumenat, la substitució periòdica d’elements peribles, l’arranjament d’avaries, i el control periòdic que suposa tot això. Focalitzar tota l’energia a reduir el consum dels punts de llum del nostre municipi no és una correcta solució. O, com a molt, una solució a mitges. Cal buscar la solució integral.

I afegiríem encara: no només integral, també planificada. Actuar seguint la tàctica d’apagar focs, és a dir, substituir lluminàries només quan s’avarien, o fer-ho només quan es compta amb superàvit al pressupost municipal, no deixa de ser una manera irresponsable d’actuar, reactiva i que, per tant, a la llarga, surt més cara. Cal tenir una visió d’on es vol arribar, com s’hi pot arribar, i marcar un pressupost i un calendari per a assolir-ho.

En aquest sentit, un bon exemple de correcta gestió de l’enllumenat públic la podem trobar al municipi de Tona, on s’està duent a terme una important tasca de la mà de Grup Soler, qui té en la seva àrea d’energia una Empresa de Serveis Energètics amb experiència contrastada en aquest àmbit. En aquest municipi osonenc, s’ha buscat no només un estalvi energètic, que també, sinó una autèntica (r)evolució cap a l’energia sostenible, amb la implantació d’un autèntic pla d’acció d’energia sostenible. Això s’ha traduït en diverses accions que han afectat prop del 90% de l’enllumenat públic de Tona i que, a grans trets, podríem resumir en:

– Substitució de les antigues llums contaminants i poc eficients per noves lluminàries amb un coeficient FHS adaptat a la normativa actual.
– Substitució de làmpades de vapor de mercuri per làmpades de vapor de sodi d’alta pressió en més de 2.000 punts de llum
– Instal·lació de reactàncies electròniques d’alta eficiència, quasi a 2000 punts de llum del municipi.
– Implantació del sistema de telegestió de l’enllumenat

Aquest darrer punt és el més destacable, perquè els dos primers, com dèiem, són els que, en principi, té en ment tota corporació municipal. Però la telegestió és una pedra angular molt sovint oblidada i que realment és la que pot portar-nos cap a l’èxit o el fracàs en la gestió de la il·luminació al nostre poble o ciutat.

El sistema implementat per Grup Soler a Tona es basa en una observació constant, de la que se’n poden extreure dades concretes i rellevants, i l’aplicació de mesures raonables d’estalvi. Entrant al detall, podríem enumerar:

– Regular l’horari de funcionament de les làmpades amb la màxima coordinació respecte la sortida i la posta de sol.
– Reprogramació contínua de les reactàncies electròniques per a ajustar en la major mesura possible el seu funcionament amb els ritmes naturals de la llum.
– Registre dels principals paràmetres elèctrics de la instal·lació (tensió, intensitat, potència activa, potència reactiva, factor de potència)
– Comptabilitzar el consum energètic de l’enllumenat públic.

De fet, són mesures que sorgeixen del sentit comú (perquè tots, a casa, encenem el llum quan es fa fosc i l’apaguem quan hi ha prou llum natural, no una hora abans o una hora després), afegint-hi les possibilitats tecnològiques que ofereix el sistema de gestió de l’empresa instal·lada a Sallent, centralitzat en una plataforma informàtica que permet gestionar els aspectes relatius al funcionament de la instal·lació i l’inventari de punts de llum.

D’aquesta manera, i per posar un exemple, en cas que un quadre elèctric pateixi una avaria, se’n té constància immediata al centre de telegestió, de manera que es pot procedir al moment, si escau, a la seva reparació.

Tot aquest esforç redunda positivament en el pressupost municipal, ja que suposa un estalvi permanent i continu, i la inversió necessària que suposa la implantació d’aquest veritable pla d’acció ve “aportada pel mateix Grup Soler”, com afirma el mateix tècnic de de l’empresa, Albert Companys. Afegeix que “els municipis en solitari potser no podrien afrontar aquests costos i, en canvi, si els aporta l’empresa, aquest estalvi aconseguit permet als ajuntaments recaptar uns diners extra que abans havien d’anar a parar a les elèctriques i que ara es poden invertir en més estalvi energètic”.

Aquesta bona feina realitzada pel grup empresarial ve recolzada per una xifra impactant: gestiona quasi 30.000 punts de llum repartits en 12 municipis amb un servei de guàrdia i control que, gràcies al sistema de telegestió que comentàvem, es pot fer efectiu les 24 hores al dia durant els 365 dies a l’any.