COM ESTALVIAR I MILLORAR L’EFICIÈNCIA ENERGÈTICA EN UN AJUNTAMENT?

millora eficiència energètica

Els ajuntaments són uns grans consumidors d’energia. Només cal veure les imatges que el passat 4 de Desembre va fer la NASA des de l’Estació Espacial on es veu la il·luminació de les ciutats des de l’espai.

Cal tenir present que si apliquem mesures concretes sobre l’ enllumenat públic, els edificis i equipaments municipals, els edificis residencials, la flota de vehicles municipals i transport públic, així com la producció local tèrmica i d’electricitat, podrem aconseguir importants estalvis i guanyarem en eficiència.

Però, com aplicar mesures d’estalvi i eficiència energètica al edificis, equipaments i instal·lacions municipals?.  A continuació apuntem possibles accions que es poden dur a terme:

1- Millorar l’eficiència energètica en els equipaments de regulació del tràfic

– Substituint les bombetes incandescents que s’utilitzen en els semàfors per plaques de díodes LEDs, que permeten estalvis de fins el 85%.

2-Fer accions concretes en edificis i instal·lacions públiques municipals

– Instal·lant panells solars tèrmics en totes les dependències públiques municipals que presenten una elevada demanda d’ aigua calenta sanitària i calefacció, com hospitals, poliesportius, piscines, residències per gent gran, etc.

– Instal·lant sistemes fotovoltaics connectats a la xarxa i integrats en escoles, universitats, biblioteques i altres dependències municipals, amb una finalitat educativai demostrativa de la viabilitat d’aquesta tecnologia pels estudiants i ciutadania en general.

– Instal·lant sistemes fotovoltaics connectats a la xarxa i integrats en el mobiliari urbà com marquesines de parada de transport públic, aparcaments de bicicletes, pals publicitaris i d’informació, etc. (destacar que una de les empreses pioneres a Espanya en desenvolupar-ho amb sistema patentat, ha estat l’empresa adherida a Ajuntament Impulsa: INSOPOL)

– Donant preferència als equipaments energètics que utilitzen energies renovables (solar, biomassa), en les dependències i instal·lacions publiques de nova construcció davant altres sistemes convencionals basats en combustibles fòssils.

– Fent rehabilitacions energètiques dels edificis i instal·lacions municipals actuals dependents de l’ajuntament, sobretot aquells que suposin elevats consums d’energia.

– Introduint criteris d’estalvi i eficiència energètica en els edificis i dependències públiques municipals de nova creació, incorporant instal·lacions energètiques altament eficients i donant preferència al sistemes d’energies renovables per calefacció i producció d’aigua calenta sanitària.

3- Millorar el sistema d’enllumenat públic

– Realitzant un diagnosi energètic de les instal·lacions municipals de l’enllumenat públic per detectar carències del sistema i determinar el potencial d’estalvi i millora del rendiment energètic existent.

– Substituint les bombetes de vapor de mercuri utilitzades tradicionalment en les lluminàries publiques per làmpades de vapor de sodi, o per lluminàries LEDs que suposen estalvis energètics fins el 70-80%.

– Reduint el resplendor lumínic nocturn.

– Utilitzant quan sigui possible tècnica i econòmicament instal·lacions d’ enllumenat alimentades per sistemes fotovoltaics.

– Utilitzant sistemes d’ il·luminació més eficients en les instal·lacions d’ enllumenat ornamental i fonts públiques.

– Aprovant ordenances per la regulació de l’ enllumenat exterior que estableixi les condicions mínimes tècniques i d’eficiència energètica que han de reunir les instal·lacions d’ enllumenat públic i privades i que estableixi unes zones lumíniques del territori municipal.

– Utilitzant unitats reductores de consum en les noves instal·lacions d’enllumenat públic i si es pot en els existents per  reduir els nivells d’ il·luminació i eliminar la sobretensió nocturna, així com interruptors horaris, amb l’augment de vida de la mitja de làmpades i la disminució del consum energètic que això suposaria.

– Creant una base de dades centralitzada i digitalitzada amb informació referent a tots els components de la xarxa d’enllumenat públic i el seu consum energètic (centres de control dels equipaments, línies de distribució, lluminàries, làmpades, equipaments auxiliars, etc.), dotada d’un programa que permeti gestionar i analitzar aquesta informació.

– Incorporant criteris d’estalvi i major rendiment energètic en els projectes de noves instal·lacions d’enllumenat públic

4- Introduir criteris relacionats amb l’estalvi, l’eficiència energètica i les energies renovables en els plecs de condicions dels projectes

-Introduir aquests criteris sempre que es facin contractacions amb externs a l’administració, como per exemple l’adquisició de sistemes d’ il·luminació i de climatització més eficients, equips ofimàtics amb l’ etiqueta EnergyStar, etc.