ANÀLISI D’ACCESSIBILITAT: COM PLANIFICAR LA MOBILITAT CENTRADA EN LES PERSONES
L’anàlisi de l’accessibilitat s’està convertint en una part important del treball de la mobilitat i els urbanistes. Aquí teniu una breu guia sobre l’accessibilitat i les eines disponibles per analitzar-la.
L’anàlisi d’accessibilitat és una eina poderosa per entendre i millorar la mobilitat de les persones a les ciutats i regions. En els últims anys, més planificadors de mobilitat estan incloent l’anàlisi d’accessibilitat en el seu treball, utilitzant l’última tecnologia.
Afortunadament, hi ha un nombre creixent d’eines digitals disponibles per dur a terme anàlisis d’accessibilitat fiables.
Aquí teniu una breu guia sobre l’accessibilitat i com es pot implementar per millorar la mobilitat.
Què és l’accessibilitat?

Accés a la mobilitat significa accés a la societat: educació, feina, oci i molt més.
L’accessibilitat és un indicador de mobilitat de les possibilitats i limitacions de les persones per desplaçar-se d’un punt A a un B. Això vol dir, com poden arribar a llocs de treball i educació, parcs i altres destinacions, per tots els mitjans de transport: caminant, transport públic, vehicles privats o bicicleta.
En lloc de predir què farà la gent, l’accessibilitat mesura el que poden fer. Aquesta informació ajuda a entendre els sistemes de mobilitat existents i es pot utilitzar per comparar els impactes de projectes i canvis.
En altres paraules, l’accessibilitat és un indicador poderós de com de bé un sistema de mobilitat està servint a una comunitat. Millorar l’accessibilitat permet a les persones avançar.
Què és una anàlisi d’accessibilitat?
L’accessibilitat de les ubicacions és un indicador a l’hora d’avaluar o avaluar conceptes de mobilitat. Per tant, l’anàlisi de l’accessibilitat és un instrument important en la planificació del transport, la prestació de serveis públics i la planificació, avaluació i optimització de la ubicació.
Per què els planificadors, especialment els planificadors de mobilitat, haurien d’incloure l’anàlisi d’accessibilitat en els seus projectes?
Segons Klaus Noekel, expert en mobilitat sènior de PTV Group, “és necessari entendre les activitats desitjades de les persones i les seves ubicacions, i mesurar la facilitat amb què es pot accedir a aquestes ubicacions. L’accessibilitat té a veure amb això i forma la base de tota planificació útil del transport”.

Com es mesura l’accessibilitat?

Hi ha diferents indicadors que defineixen l’accessibilitat, segons el cas d’ús. Per exemple, per analitzar l’accessibilitat d’una llar d’infants planificada, és més rellevant mesurar els temps de caminada dels nens als voltants. Però a l’hora de planificar un centre de distribució logística, és més important mesurar els temps de viatge dels camions o dels destinataris de la mercaderia.
Quan es visualitzen les mètriques d’una anàlisi d’accessibilitat, els planificadors obtenen una perspectiva addicional per considerar la connectivitat, especialment per anar en bicicleta, caminar i transportar públic. Això els ajuda a entendre la situació del transport.
Les dades d’accessibilitat amb alta resolució espacial mostren clarament les àrees on la mobilitat no s’ajusta a les necessitats de mobilitat, per exemple, que estan desateses pel transport públic. Com a resultat, és possible quantificar les millores i les inversions necessàries.
Mitjançant l’anàlisi de l’ús del sòl, la infraestructura viària, l’estrès del trànsit i els horaris de trànsit, les parts interessades poden analitzar les xarxes de mobilitat i com permeten a les persones viatjar a diverses destinacions. Això dóna als planificadors una comprensió del que funciona i de les barreres per a una millor connectivitat.
Anàlisi d’accessibilitat amb eines de programari
Per descomptat, el programari és necessari per a una anàlisi d’accessibilitat eficaç i basada en dades. Aquest programari s’ha de basar en dades precises i tenir en compte tots els modes de mobilitat, inclosos caminar i anar en bicicleta.
El càlcul de mesures d’accessibilitat és com executar una base de dades o consulta SIG contra una gran base de dades de possibles destinacions (POI) i contra una representació de l’oferta de transport (xarxa, horaris). Tot i que això es pot fer amb una base de dades genèrica o un programari GIS, un programari de modelatge de transport dedicat afegeix les estructures de dades adequades.

Un programari de modelatge també hauria d’oferir implementacions súper eficients per trobar els millors temps de viatge per a cada mode, entre molts milers d’orígens i destinacions.
Per exemple, PTV Model2Go, una tecnologia per automatitzar la construcció de models de transport que complementa el sistema de planificació de transport líder mundial PTV Visum. Els usuaris de PTV Model2Go ara poden iniciar la seva planificació d’accessibilitat a qualsevol regió del món.
Els models de mobilitat creats amb PTV Model2Go contenen les dades de subministrament de mobilitat i les dades estructurals espacials necessàries. Juntament amb PTV Visum, els usuaris es beneficien d’una potent eina que els permet especificar els indicadors d’accessibilitat adequats per al seu respectiu cas d’ús.
“El programari PTV Visum és una opció de programari especialment adequada per realitzar càlculs d’accessibilitat i per construir i emmagatzemar els models de transport subjacents”, diu Noekel.
Una altra eina de programari per analitzar l’accessibilitat és PTV Access. Aquesta eina en línia gratuïta mesura l’accessibilitat de les ciutats (actualment disponible per a totes les principals ciutats d’Alemanya). Els usuaris poden centrar-se en diversos modes de mobilitat i veure com de bé es serveix els residents d’una ciutat. També és possible utilitzar PTV Access per comparar entre ciutats.
Planificadors de mobilitat i anàlisi d’accessibilitat

L’accessibilitat, i l’anàlisi de l’accessibilitat, s’està convertint en una part integral del treball que fan els urbanistes i la mobilitat.
Però fins ara, diu Noekel, “molts sistemes de transport semblen optimitzats per a operacions rendibles, independentment del que això signifiqui per a la usabilitat pràctica”.
Suggereix que els planificadors pensin des de la perspectiva de la persona: “L’atenció s’hauria de centrar més en el que realment necessita la gent per mantenir la seva vida diària i com podem proporcionar la mobilitat necessària, preferiblement d’una manera rendible”.

Per a més informació o per contactar amb PTV Group

