ESTRATÈGIES EN CAS DE LICITACIONS DESERTES: LES ORIENTACIONS DEL TRIBUNAL DE JUSTÍCIA DE LA UNIÓ EUROPEA
La Sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea de 16 de juny de 2022 (assumpte C-376/21) ha tingut un impacte fonamental en les dinàmiques de les licitacions, particularment en relació amb els procediments negociats sense publicitat. Aquesta decisió ha impactat directament sobre la Llei de Contractes del Sector Públic (LCSP) aplicable a Espanya, ampliant les opcions disponibles de les quals disposa l’òrgan de contractació davant d’un procediment de contractació que ha quedat desert.
Abans d’aquesta sentència, hi havia dues normes fonamentals que regulaven els procediments negociats sense publicitat. Primer, era un requisit convidar com a mínim a tres empreses a participar en aquests procediments. I segon, si una licitació quedava deserta perquè les ofertes presentades eren inacceptables, es considerava obligatori convidar aquests licitadors a participar en un futur procediment negociat sense publicitat.
No obstant això, la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea va desafiar aquestes dues normes fonamentals. En primer lloc, va establir que ja no era necessari convidar com a mínim a tres empreses; ara es pot convidar una sola empresa a participar en un procediment negociat sense publicitat esdevingut per una licitació anterior declarada deserta. A més, la sentència va eliminar l’obligació de convidar l’empresari que va presentar una oferta inacceptable en un procediment obert anterior.
Aquest canvi de paradigma té repercussions significatives per als contractistes i les organitzacions que competeixen per ser adjudicataris de contractes públics a Espanya.
El canvi, el Tribunal de Justícia de la Unió, en la resolució citada, també ha subratllat la importància de la preparació i la diligència per a les empreses que volen competir amb èxit en els procediments de contractació pública. Amb la nova normativa, les empreses han de ser més competitives des del principi per assegurar-se que són convidades a participar en aquests procediments. Aquest enfocament posa un major èmfasi en la qualitat i la pertinència de les ofertes presentades.
En resum, la sentència vista del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, ha alterat significativament la pràctica de les licitacions públiques a Espanya. Aquest canvi, que afecta directament a l’estratègia a seguir quan una licitació queda deserta, té repercussions directes a la LCSP, ja que elimina les restriccions sobre el nombre d’empreses convidades i promou una major llibertat i flexibilitat per als òrgans de contractació. Aquesta decisió del Tribunal de Justícia de la Unió Europea també posa un èmfasi important en la cerca de la qualitat de les ofertes presentades pels licitadors, cosa que és beneficiosa per a totes les parts interessades en els procediments de contractació pública.

Per a més informació o per contactar amb Faura-Casas

