Cotxe elèctric, casa domòtica, tablets a les aules, wifi al metro, connexió 5G….vivim en un món que de vegades sembla que va més de pressa que nosaltres mateixos. La tecnologia i les telecomunicacions han evolucionat de tal manera que vivim en una era #hiperconnectada on els successos es coneixen abans per les xarxes socials que no pas pels mitjans de comunicació habituals. Tenir una bona connexió a Internet s’ha convertit en un servei imprescindible com l’aigua, la llum o el gas, i ja molt pocs s’atreveixen a sortir de casa sense el seu smartphone.
.
Però si les telecomunicacions han avançat a pas de gegant, la seva relació amb els usuaris també. L’agilització de les reclamacions per part dels usuaris és una assignatura pendent i les operadores de telefonia mòbil, que són les que més descontent generen, fan esforços i inverteixen en millorar la qualitat dels seus serveis. Perquè avui dia decidir-se per una companyia o una altra, a banda dels megues, la velocitat i els minuts gratuïts, es tan important com l’atenció al client.
.
De fet, una societat més tecnològica no implica un món més deshumanitzat, ans al contrari. Establir noves connexions i facilitar la comunicació, abans inexistents o gairebé impossibles,  i alhora facilitar i garantir el seu bon ús són un objectiu primordial. L’accessibilitat i la millora de la qualitat de vida de les persones amb alguna mena de discapacitat fan unes telecomunicacions més humanes i ens motiven a seguir investigant i lluitant per un món sense limitacions.
.
Tot i això, sovint la legislació funciona més lentament que no pas la tecnologia i el volum de dades que generen les persones és ingent i no deixa d’augmentar. El Big Data o les dades massives i el seu correcte tractament és un assumpte compromès que cal tractar en profunditat. El mateix ocorre amb l’Internet de les coses, ja que es preveu que en un futur molt proper qualsevol objecte o utensili que fem servir diàriament (microones, televisió, rentadora, etc.) es pugui programar i controlar fàcilment a través del telèfon o una app. Aquest fet, que suposarà un gran avantatge i comoditat també pot provocar problemes de seguretat informàtica i caldrà estar ben atents i preparats.
En la ràpida evolució de les telecomunicacions la dona també ha tingut un paper rellevant, com sempre. Motor de les revolucions, transformacions i canvis de paradigma, la dona no és només una usuària: és una enginyera, una inventora, una creadora de nous sistemes, continguts i important influent. No es conforma amb ser una mera consumidora, és la protagonista en un món tecnològic que ha de reaprendre a valorar el seu influx.
.
En aquest mateix sentit, també és important valorar l’emprenedor, resultat dels seus èxits i els seus fracassos, preparat per apostar per nous nínxols de mercat, assumint riscos i inseguretats en aquesta aventura del “do it yourself”. Perquè una societat sense persones emprenedores és una societat condemnada a la mediocritat, cal potenciar el talent, la creativitat, les noves iniciatives, el crowdfunding, en definitiva, alimentar la il·lusió i l’esforç per seguir inventant nous projectes.
.
Si no fos per algú que en un determinat moment va tenir una idea i la va portar a terme, qui diria fa uns anys que aconseguir un bitllet de vol, comprar unes entrades per al teatre o demanar hora al metge seria tan fàcil com fer clic? En aquest nou ordre mundial on les telecomunicacions són tan presents, les transaccions econòmiques a través de la Xarxa s’han convertit en un fet habitual, no exempt d’inseguretats, que ens ha facilitat a tots la vida. La identificació del ciutadà, com a client o davant de les administracions, ha agilitzat molts tràmits i eliminat gran part de la burocràcia però ha generat noves controvèrsies, com són la privacitat de les dades i la informació personal.
.
L’escola no és un món apart i la digitalització també ha arribat en aquest àmbit, tot transformant i reinventant el model educatiu. On abans hi havia una motxilla amb quatre llibres i un diccionari, ara trobem una tablet que conté els mateixos continguts i el professor fa servir una pissarra digital. Els docents han adaptat les aules i la manera d’educar a les noves tecnologies i cada vegada cobra més força l’entreteniment com una nova via d’alfabetització, o si més no, comparteix més sinèrgies en l’aprenentatge de nens i joves.
.
Però tot això no seria possible sense les persones i actors que intervenen en el desplegament de les infraestructures. Ens he acostumat tan ràpid a les noves tecnologies que sovint oblidem que darrere d’un mòbil, tablet, televisor, ràdio, enllumenat intel•ligent o portàtil estan les infraestructures de telecomunicacions i les persones que hi treballen en elles perquè tot funcioni correctament.
.
En aquesta Diada de les Telecomunicacions de Catalunya, que enguany celebra la seva catorzena edició, donarem una visió global de les telecomunicacions en totes les seves vessants, intentarem apropar-les al professional, l’estudiant i també a l’usuari, tot esperant que sigui una jornada que ens serveixi per reflexionar, aprendre, i sobretot, gaudir.
.
Us espero a la Diada de les Telecomunicacions de Catalunya!

Ferran Amago ..

.

Ferran Amago
Degà del COETTC

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: