UNA INFRAESTRUCTURA DE TRANSPORT EFICIENT I SEGURA A PATERNA

El barri de Lloma Llarga al municipi de Paterna, feia temps que patia una important falta de connectivitat amb les principals viés d’alta ocupació que l’envolten, això generava una alta congestió del trànsit intern, a part d’altres problemàtiques associades a la xarxa de mobilitat del barri.

És per això que l’ajuntament va decidir realitzar un estudi per dissenyar un sistema d’accés pel futur, més segur i eficient, que pogués suportar tant la congestió actual com l’augment del trànsit previst.

En aquest estudi, es va fer servir PTV Visum per tenir la visió macro de la mobilitat al barri, i la microsimulació del trànsit amb PTV Vissim, per anar al detall de la nova infraestructura necessària.

Els resultats van mostrar que la infraestructura proposada no sols resol els problemes actuals, sinó que també posiciona a Lloma Llarga per a prosperar enmig del creixement urbà futur.

Quin va ser el repte?
L’estudi analitza la situació del barri de Lloma Llarga, també conegut com Valterna al municipi de Paterna. El principal repte que es va abordar va ser la mala connexió entre el barri i la xarxa viària d’alta capacitat que l’envolta, tot i estar envoltat per rutes importants. Es van identificar diversos problemes, com ara l’accés directe limitat i la circulació interna congestiona. A més, hi ha encreuaments complexos i perillosos amb seccions de teixit perilloses, girs a l’esquerra i múltiples senyals d’aturada. D’altra banda, l’àrea també és una zona de dormitori per a València i acull diverses escoles, concentrant el trànsit durant les hores punta del matí i de la tarda. També existeix un altre repte en relació amb els desenvolupaments futurs, ja que hi ha expansions planificades que es preveu que generin desenes de milers de desplaçaments diaris addicionals, que la infraestructura actual no podria suportar.

En resum, el repte va ser dissenyar un sistema d’accés més segur i eficient que pogués gestionar tant la congestió actual com l’augment del trànsit dels futurs desenvolupaments, tot minimitzant les molèsties per a l’estructura urbana existent.

“PTV VISSIM i VISUM van ser eines eficients i fiables que ens van ajudar a transformar un barri fragmentat i congestionat en un espai urbà connectat eficientment. Replantejant els punts d’accés, simplificant els encreuaments perillosos i preparant-nos per al creixement futur, hem establert les bases per a una xarxa de mobilitat més segura i resilient que serveixi tant als residents actuals com als desenvolupaments futurs.”
Frederic Lloveras, Cap de Planificació del Transport

Quins productes de PTV i per què?
Per analitzar aquesta zona de manera profunda, es van utilitzar simultàniament PTV VISSIM i VISSIM. Junts, aquests instruments van proporcionar una visió completa: VISUM per a una visió general sobre la redistribució del trànsit i la visualització dels volums i fluxos de trànsit a través de la xarxa més àmplia, planificació a nivell estratègic i escenaris de demanda. D’altra banda, VISSIM es va utilitzar per obtenir un rendiment operatiu més detallat, el comportament dels vehicles i el rendiment dels encreuaments a un nivell més granular.

Aquesta doble aproximació va garantir que les solucions proposades fossin tant estratègicament sòlides com operativament eficients.

Model de macrosimulació amb PTV VISUM

Model de microsimulació amb PTV VISSIM

Quins van ser els resultats?
L’estudi va oferir resultats sòlids, recolzats per dades, que validen les millores d’infraestructura proposades per a Lloma Llarga. Entre els molts resultats, destaquem els següents. Primer, una nova sortida directa va reduir la pressió sobre les vies internes, reduint els temps punta; les cues de vehicles en rotondes crítiques es van reduir, millorant així la circulació entre les zones nord i sud. A més, es proposen dues noves rotondes per eliminar els perillosos girs a l’esquerra i les senyals d’aturada. En segon lloc, la simulació va destacar la necessitat de reconfigurar carrers de sentit únic i ajustar la direcció del flux per reduir la congestió interna i millorar l’accés a les escoles i zones residencials. Finalment, el disseny proposat va gestionar amb èxit el creixement del trànsit projectat durant els deu anys següents, incloent-hi nous desenvolupaments urbans i rehabilitacions.

Els resultats mostren que la infraestructura proposada no només resol els problemes actuals, sinó que també posiciona Lloma Llarga per a prosperar enmig del creixement urbà futur.

Escenari actual (esquerra) i alternativa proposada A (dreta) amb PTV VISSIM

Contacta amb PTV Group per a saber com aplicar aquesta metodologia als reptes i necessitats de la teva regió.

MCRIT
MCRIT, amb seu a Barcelona, té més de 30 anys d’experiència en el desenvolupament de projectes i estudis en els àmbits de la mobilitat sostenible, el transport i l’urbanisme, tant a nivell nacional com internacional. MCRIT té una àmplia experiència en models de microsimulació, amb clients com el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Abertis, RACC, la Diputació de Barcelona, Tabasa, ATM Barcelona, els ajuntaments de Sabadell, Manresa i Sant Cugat, així com projectes internacionals a països com Kuwait, Tunísia i Brasil.

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.