REDISSENY D’UNA INTERSECCIÓ SEGURA I CONGESTIONADA A CERVERA AMB PTV VISSIM
Cervera feia temps que patia un greu coll d’ampolla urbà a una intersecció, amb congestió, inseguretat per als vianants i retards a causa del seu disseny ineficient.
És per això que l’Ajuntament va apostar per realizar un estudi per analitzar la situació actual i fer una previsió a 10 anys, avaluant solucions mitjançant la microsimulació del trànsit amb PTV Vissim.
Els resultats van mostrar una reducció superior al 50 % en cues i retards, més seguretat per als vianants, i capacitat per absorbir el creixement futur.
Descobreix els detalls d’aquest projecte en aquest article de PTV Group.
Quin era el repte?
El principal repte identificat en l’estudi de trànsit per a Cervera era la configuració ineficient i congestionada de la intersecció que connecta quatre vies principals de la ciutat. Aquest encreuament, regulat per semàfors i caracteritzat per un patró complex de carrers d’entrada i sortida, es va identificar com un coll d’ampolla, especialment perquè un dels carrers principals actua com un dels pocs connectors vitals a través de la línia de ferrocarril del municipi. Aquesta posició estratègica provocava un elevat volum de trànsit per un espai no dissenyat per assumir tals quantitats, generant retards severs, llargues cues i problemes de seguretat, sobretot en hores punta.
La geometria de la intersecció, la forta dependència dels vehicles privats dins la ciutat i la presència de trànsit lent com vehicles agrícoles i transport escolar empitjoraven encara més la situació. A més, el sistema de semàfors comptava amb cinc fases diferents, quatre per a vehicles i una per a vianants. A causa de la seva geometria complexa, aquesta zona suposava un risc important per als vianants.

Quin producte de PTV i per què?
Es va escollir el programari PTV VISSIM per la seva capacitat de crear un model integrat que representés tots els usuaris de la via i les seves interaccions, permetent formular una solució realista. Aquesta anàlisi permet una avaluació detallada de diverses configuracions i millores potencials, com ara donar prioritat al transport públic, millorar la infraestructura viària, desviar el trànsit per rutes alternatives i ajustar la configuració dels semàfors. El model incorpora detalls de la xarxa viària, la infraestructura i característiques del transport públic, així com les xarxes de vianants i ciclistes.
MCRIT
MCRIT, la consultora amb seu a Barcelona que va dur a terme el projecte, compta amb més de 30 anys d’experiència en el desenvolupament de projectes i estudis en els àmbits de la mobilitat sostenible, el transport i la planificació urbana, tant a escala nacional com internacional. MCRIT té una àmplia experiència en models de microsimulació, havent treballat per a clients com el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Abertis, RACC, la Diputació de Barcelona, Tabasa, ATM Barcelona, els ajuntaments de Sabadell, Manresa i Sant Cugat, i en projectes internacionals a països com Kuwait, Tunísia i Brasil.
Quins van ser els resultats?
L’estudi va generar resultats contundents que donaven suport clar al redisseny proposat de la intersecció de Cervera. La proposta millora l’eficiència, s’adapta a la demanda creixent i prioritza la seguretat dels vianants, tot amb un enfocament equilibrat i resilient de gestió del trànsit urbà. L’anàlisi es basa en dos escenaris modelitzats: l’actual i una previsió a deu anys vista.
En conjunt, l’estudi dona suport ferm a la transformació de la intersecció en una rotonda amb semàfors estratègicament col·locats. La proposta mostra una reducció significativa dels retards, amb caigudes de més del 50% en hores punta, i una disminució del 50% en la longitud de les cues. Així mateix, la nova configuració demostra resiliència davant vehicles lents. El més important és que el disseny proposat genera una millora notable en la seguretat dels vianants, amb l’ampliació del temps en verd dels semàfors per a vianants i la instal·lació de semàfors en els passos de vianants, millorant-ne la seguretat i l’accessibilitat. A més, la nova intersecció està preparada per assumir el creixement del trànsit previst per als propers deu anys.

“Gràcies a PTV VISSIM, hem transformat una intersecció congestionada i insegura en una rotonda eficient amb senyalització específica. No només hem millorat la fluïdesa del trànsit i reduït els retards, sinó que també hem creat un espai més segur i accessible per als vianants. Aquest disseny no només resol els problemes actuals, sinó que prepara la xarxa de mobilitat de Cervera per al futur.”
Frederic Lloveras, Responsable de Planificació del Transport
Descobreix-ne més a ptvgroup.com (enllaç a https://www.ptvgroup.com/es/productos/ptv-vissim)

Per a més informació o per contactar amb PTV Group Iberia

