MODEL DE TRANSPORT VIARI DE CATALUNYA (SIMCAT)
PTV GROUP proporciona assistència permanent a la Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, on es desenvolupa el model SIMCAT, gràcies a l’acord de manteniment i suport tècnic de llicències d’ús del software. Aquesta assistència també implica el trasllat i actualització del model en PTV Visum segons les necessitats del client.

La Generalitat de Catalunya ha buscat un model fiable per donar suport als processos de presa de decisions en relació amb el transport i l’ordenació del territori. Per aquest motiu, el model SIMCAT s’ha desenvolupat al llarg de diversos anys. El seu objectiu és preveure la mobilitat i la demanda de trànsit i avaluar detalladament les polítiques d’ordenació del territori a tot Catalunya.
La versió SIMCAT 2023 inclou el trànsit de transport de passatgers i mercaderies a les hores punta matinals d’un dia laborable. Actualment, la Generalitat de Catalunya continua desenvolupant aquest model per incorporar el transport públic i un model d’elecció modal que històricament ja funcionava en versions anteriors. A més, el Govern autonòmic està treballant en un nou model de mercaderies de quatre etapes que serà compatible amb el model SIMCAT. Mitjançant el model SIMCAT, és possible avaluar polítiques de transport, escenaris i una àmplia varietat d’impactes, que van des dels ambientals fins als espacials i socials, a tot el territori català.
També cal destacar la decisió de posar a disposició de la ciutadania el model SIMCAT a la mateixa pàgina web de la Generalitat: https://territori.gencat.cat/ca/03_infraestructures_i_mobilitat/sait/#model-viari-simcat
PTV Visum
Per simular amb precisió el transport per carretera, el model es desenvolupa amb el programari PTV Visum des del 2017, quan la Generalitat de Catalunya va transferir el seu model d’un programari SIG a aquest programari específic de transport. Aquest model detallat no només inclou informació de Catalunya, sinó que també inclou dades rellevants de regions veïnes d’Espanya, França i la resta d’Europa.
L’objectiu d’aquest model és analitzar el transport i la mobilitat amb un alt grau de fiabilitat. Com a resultat, és possible avaluar les polítiques de transport i els seus efectes socials, ambientals, espacials, etc. Les aplicacions d’aquest model integral han estat nombroses, com les anàlisis centrades en l’eliminació de peatges o descomptes de peatges, l’impacte de les noves carreteres en la mobilitat de curta i llarga distància, l’anàlisi d’ofertes entre diferents territoris, la comparació d’escenaris alternatius de planificació o l’avaluació d’altres canvis en els peatges o costos del transport.
«Treballem amb macrosimulacions de demanda de transport des de principis dels anys 2000 i el 2017 vam migrar el model SIMCAT a PTV Visum. Amb aquest canvi, hem aprofitat els beneficis de treballar amb aquest software de transport específic, fent-nos més eficients i millorant la nostra anàlisi utilitzant l’àmplia gamma d’eines que incorpora PTV Visum. Aquest programari ens permet analitzar meticulosament diferents escenaris i avaluar les polítiques d’una àmplia gamma de mitjans de transport, tant per al transport de mercaderies com per al transport de passatgers.!»
“Santi Ribas Domingo, Cap de Planificaió I Tecnologia, Direcció de Mobilitat i Infrastructures

Sistema de transports de Catalunya
Actualment, Catalunya acull gairebé 8 milions de persones, cosa que representa el 16% de tota la població d’Espanya. El país abasta una orografia diversa, amb més de 32.000 km², amb serralades al llarg del mar Mediterrani, alts cims als Pirineus i depressions a l’interior, així com el Delta de l’Ebre. Aquests accidents geogràfics juguen un paper vital en la configuració del sistema de transports de Catalunya.
Catalunya està estratègicament situada a la península Ibèrica, essent una important porta d’entrada al centre, est i nord d’Europa. El Port de Barcelona és un dels deu primers d’Europa. Fruit del seu dinamisme tradicional, Catalunya forma part des del 1988 de la xarxa “quatre motors per a Europa”, una de les primeres xarxes europees de regions. Juntament amb Baden-Württemberg, Llombardia i Alvèrnia-Roine-Alps, comparteixen similituds com a regions dinàmiques clau a Europa, i representen al voltant del 9% de la producció econòmica europea.
www.ptvgroup.com/es
info.iberia@ptvgroup.com
Per a més informació o per contactar amb PTV Group

