BARCELONA CLIMATITZA LES ESCOLES: PER QUÈ ÉS IMPORTANT I QUINA ÉS LA CLAU PER FER-HO DE MANERA EFICIENT

Carlos Martínez, enginyer ambiental de SODECA, explica la importància d’invertir a climatitzar els centres educatius i com fer-ho de manera sostenible amb els sistemes de ventilació amb recuperació de calor.

L’Ajuntament de Barcelona està immers en un procés de climatització dels centres educatius. Aquest any ha començat i s’allargarà fins al 2029, amb un full de ruta que inclou l’adequació d’un total de 170 escoles. Segons explica el consistori en el seu pla, volen fer un pas endavant en “el confort i la sostenibilitat davant de les onades de calor, cada vegada més freqüents”. Tot i que, aclareixen, l’objectiu de la inversió va més enllà i pretén assegurar el confort tèrmic durant tot el curs i mantenir una bona qualitat de l’aire interior a les aules. Per a Carlos Martínez, enginyer ambiental i responsable de Formació i Transferència del Coneixement de l’empresa SODECA, la solució passa pels sistemes de ventilació amb recuperació de calor.

Aquests sistemes permeten facilitar l’abast dels objectius que es plantegen les institucions públiques quan inverteixen en climatització. “A les escoles, on la concentració de persones és alta, el sistema de ventilació amb recuperació de calor permet mantenir un ambient saludable i reduir la demanda de climatització alhora”, explica Carlos Martínez. És a dir, els recuperadors de calor no mantenen només una temperatura correcta de les aules, sinó que, a més, filtren i renoven l’aire, millorant el benestar dels estudiants. Això es correspon, sense anar més lluny, amb els objectius que es marca l’Ajuntament de Barcelona al seu pla de climatització escolar.

L’enginyer de SODECA ho explica amb un exemple pràctic: “Suposem que a l’exterior d’un edifici hi ha una temperatura de 33 ºC i a l’interior, de 23 ºC. Si comptem amb un recuperador de calor, l’aire exterior (filtratge i tractat) entra a l’interior del local a uns 26 °C. Això, a més de millorar la qualitat de l’aire interior i la salut dels ocupants, suposarà un estalvi energètic i econòmic important”. Els models RECUP/EC-BS i RECUP/EC-H de SODECA són recuperadors de calor que permeten aplicar aquest tractament a edificis amb grans cabals d’aire, com és un col·legi.

Amb el pla de climatització dels centres educatius, Barcelona s’ha convertit en pionera en aquest camp, encara que altres territoris com les Illes Balears ja estan estudiant també emprendre una inversió en aquest sentit. En tots els casos, la sostenibilitat és un dels eixos que les institucions marquen com a prioritari. En aquest sentit, Carlos Martínez detalla que les solucions amb recuperació de calor que ofereix SODECA consisteixen en sistemes de ventilació “dissenyats precisament per ser eficients energèticament, cosa que redueix la petjada de carboni de les escoles”. El perquè és senzill: “En recuperar la calor de l’aire que s’expulsa i transferir-lo a l’aire que hi entra, es redueix significativament la necessitat de sistemes de climatització tradicionals”.

Aquest estalvi energètic repercuteix també, és clar, que la inversió en climatització sigui més rendible a llarg termini. “L’estalvi energètic que s’aconsegueix és considerable i, a més, la millora de la qualitat de l’aire té beneficis directes a la salut i el rendiment acadèmic. És una inversió que s’amortitza ràpidament”, explica l’enginyer de SODECA, Carlos Martínez.

Per a més informació o per contactar amb SODECA

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.