LA MODELITZACIÓ PTV REVELA EL CAMÍ DE LA UE PER ASSOLIR ELS OBJECTIUS DEL GREEN DEAL DE TRENS D’ALTA VELOCITAT

Com a part del Green Deal, la UE s’ha fixat l’objectiu de duplicar el trànsit ferroviari d’alta velocitat el 2030 i triplicar-lo el 2050. Un estudi de modelització, que PTV Group ha realitzat per a Deutsche Bahn (DB), simula els efectes en l’assoliment d’aquests objectius i mostra com s’ha d’ampliar la xarxa ferroviària d’alta velocitat (HSR) per assolir els objectius de la UE.

L’anàlisi de modelització de PTV mostra com es podrien desenvolupar els volums de passatgers HRS l’any 2050 a la xarxa metropolitana.


Actualment, les línies europees d’alta velocitat encara formen un mosaic de xarxes separades centrades principalment en el trànsit nacional i caracteritzades per diferents estàndards tècnics i models operatius. En un esforç conjunt amb DB i un nombre important d’operadors ferroviaris a Europa, PTV va desenvolupar un model de demanda de viatges en el temps rècord de només 5 mesos. És el primer model que cobreix el trànsit ferroviari transfronterer d’alta velocitat i convencional a tota la UE, així com el trànsit de cotxes privats, autocars i aeri. Això no només obre la possibilitat d’investigar el potencial d’una xarxa ferroviària europea cohesionada d’alta velocitat, sinó també d’analitzar els efectes multimodals.


El model de transport permet fer una previsió precisa de com canviarà la demanda de viatges per al trànsit de trens d’alta velocitat a causa de diversos paràmetres, com ara el creixement de la població o la reducció del temps de viatge dins d’una xarxa HSR millor connectada. L’estudi va examinar la xarxa existent juntament amb la infraestructura que es preveu construir per al 2030. A més, es van simular diversos escenaris per a l’horitzó temporal fins al 2050 i es va considerar com s’hauria de dissenyar una “Xarxa metropolitana” per aconseguir els objectius Green Deal de la UE.

L’anàlisi de modelització mostra que les mesures d’infraestructures previstes no són suficients per aconseguir duplicar el trànsit HSR l’any 2030. El trànsit ferroviari d’alta velocitat a Europa només creixerà al voltant del 60 per cent del creixement previst (que donarà lloc a 175.000 milions de quilòmetres de passatgers dels 220.000 milions de quilòmetres de passatgers establerts a l’objectiu).


Per triplicar el trànsit HSR, un pas crucial és centrar-se en l’ampliació de la infraestructura HSR existent: això implica construir noves línies i ampliar les actuals fins a abastar aproximadament 21.000 quilòmetres addicionals. Tota la xarxa gairebé es triplicaria d’uns 11.300 quilòmetres actuals (segons Eurostat 2019) als 32.000 quilòmetres l’any 2050. Aleshores, dos terços dels ciutadans europeus estarien connectats a la xarxa d’alta velocitat. Els temps de viatge més curts permeten una connectivitat i una accessibilitat molt millors i, per tant, augmentarien l’atractiu dels viatges en ferrocarril per a distàncies entre 300 i 1.500 km. La simulació estima un creixement de la quota de mercat de més de 10 punts percentuals el 2050, mentre que el transport privat motoritzat perdria una quota de mercat important.


“Estem orgullosos d’haver desenvolupat aquest estudi innovador juntament amb DB i els altres operadors ferroviaris europeus. Amb el nostre model multimodal, que cobreix tota Europa per primera vegada, vam poder mostrar el curs d’acció precís necessari per assolir els objectius del Green Deal de la Unió Europea en el trànsit ferroviari d’alta velocitat”, va dir Christian U. Haas, CEO de PTV Group, una part de la marca Umovity. “El modelatge i la simulació tenen un paper fonamental a l’hora de donar respostes a preguntes importants del nostre temps. Ajuden a prendre la millor decisió basada en fets i a invertir en una mobilitat sostenible i eficient”.


Sophie Buyse, cap de gestió de mercats de transport internacional de llarga distància a DB: “El nostre estudi basat en el mercat mostra que una expansió significativa de la infraestructura ferroviària permetrà triplicar el trànsit d’alta velocitat l’any 2050. La xarxa metropolitana proposada escurçarà significativament els temps de viatge entre les principals ciutats europees. Com a resultat, el necessari canvi modal al ferrocarril serà atractiu per a més i més gent. Moltes regions noves estaran connectades a la xarxa ferroviària d’alta velocitat i Europa creixerà conjuntament de forma respectuosa amb el clima per ferrocarril”.


A partir dels resultats de l’estudi, DB proposa una expansió concreta a tota la UE de la xarxa ferroviària d’alta velocitat –l’anomenada “Xarxa metropolitana”–, que connectarà aproximadament 230 regions metropolitanes i grans ciutats d’Europa amb l’HRS almenys cada cop. hores. Trobareu tot l’estudi en línia, aquí: https://www.deutschebahn.com/resource/blob/10878412/503850eccb9b88646d84c8d921b7b703/Studie_Metropolitan-Network-_A-Strong-European-railway-data.pdf


PTV Rail Summit 2023


PTV organitzarà la primera reunió internacional de la indústria per a decisors, modelistes en cap, directors, consultors i planificadors del sector ferroviari: del 10 a l’11 d’octubre
Frankfurt, Alemanya. Per a més informació: https://lp.myptv.com/en/ptv-rail-summit-2023

Si vols més informació o contactar amb PTV

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.