L’INNOVADOR EQUIPAMENT ESPORTIU MUNICIPAL DEL BARRI DE TURÓ DE LA PEIRA, UN PROJECTE ESPECIALMENT SOSTENIBLE

L’edifici del poliesportiu del turó de la Peira i l’interior d’illa adjacent, es conceben com una actuació integral que reestructura l’entorn urbà a través de la vegetació. De la resolució d’aquesta instal·lació esportiva construïda amb fons públics en un districte situat a la perifèria de Barcelona, destaquen tres aspectes que el converteixen en un projecte especialment sostenible.

– Sostenibilitat social: Regeneració urbana d’un entorn desestructurat per convertir-lo en un espai verd preàmbul de l’edifici i lloc de relació dels veïns. Mitjançant una arquitectura confortable, càlida i amable, a diferència de la fredor d’altres equipaments similars.

– Sostenibilitat energètica: L’equipament podria considerar-se NZEB, gràcies a haver estat dissenyat amb criteris d’arquitectura passiva; utilització de sistemes eficients (complex programari que gestiona tot l’edifici, aerotèrmia ….); producció d’energies renovables, fotovoltaica en el propi edifici.

– Sostenibilitat constructiva: Utilització de la fusta com a element principal de tota la construcció, la petjada ecològica és 0.

Merescuts reconeixements

Tant és així que el passat 14 de febrer es van premiar els arquitectes Anna Noguera i Javier Fernández, autors de l’innovador equipament esportiu, en els Premis Ciutat de Barcelona 2020 presidit per l’alcaldessa Ada Colau. El jurat, format per Kathrin Golda-Pongratz, Ramon Faura Coll, Ethel Baraona Pohl, Moisès Pont Rodríguez i Guillermo López van acordar per unanimitat atorgar el premi d’arquitectura i urbanisme a Anna Noguera i Javier Fernández pel Centre Esportiu Municipal de Turó de la Peira. El jurat va valorar l’aposta pels equipaments públics de qualitat, així com el significat de la peça per la seva plena integració en una situació urbana complexa. Gràcies a una estratègia sòbria i contundent capaç de solucionar molts dels reptes que planteja l’emplaçament: desnivell topogràfic, accessos i relació amb el veïnat. El jurat també destaca l’alta qualitat de l’espai diàfan superior i l’ús estructural i sostenible de la fusta.

Premis Ciutat de Barcelona

Aquest projecte ja havia estat prèviament premiat en el prestigiós concurs internacional d’arquitectura WAF (World Architecture Festival) celebrat a Amsterdam i amb el primer Premi Mapei 2019, referència de l’arquitectura sostenible a Espanya.